Банкеръ Daily

Общество и политика

Държавата отпуска 2 млн. лева за иновационни центрове в училищата

Общо 21 национални програми за развитие на образованието ще бъдат предложени тази година, като 4 от тях са нови. Предвидените средства са 140 млн. лв., от тях 70 млн. ще отидат за обезщетения на учителите. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на пресконференция за проектите на националните програми за развитие на образованието за 2020 г.

С 20 млн. лв. ще бъде финансирана най-голямата и нова програма „Изграждане на училищна СТЕМ среда“. Целта е да бъдат създадени няколко вида центъра – за нови технологии в креативните индустрии, за дигитални създатели и за природни науки, изследвания и иновации, като проектите за тях ще трябва да са до 300 хил. лв. Средства са планирани и за по-малки  кътове – тип работилници, изследователски лаборатории и класни стаи за дигитални създатели, за които училищата ще могат да получат до 50 хил.лв.

Просветното министерство ще отпусне и 800 хил. лв. за площадки за безопасност в училищата и детските градини. „Длъжни сме да направим крачка и в тази посока", посочи още Вълчев. Проектите за градините могат да бъдат до 2 500 лв., а за училищата до 3500 лв.

МОН си поставя за цел финансирането на поне 50 училищни библиотеки, в които да се създаде среда насърчаваща учениците към четенето. „ Да направим учениците по четящи“, категоричен е образователният министър.

Той съобщи, че се очаква се през учебната 2022-2023 да бъде въведен интегрален изпит в седми клас. „Част от аргументите за интегралния изпит са свързани с това, че не можем да пренебрегнем природните и обществените науки. Имаме едно прекалено фиксиране върху изпитите след седми клас, и то е заради това, че те определят - малко или много, по-нататъшните образователни и житейски възможности на детето“, обясни министър Вълчев. 

Министърът изтъкна, че се разширява и програмата за IT бизнеса. Идеята е част от специалистите да влязат в образователната система и да провеждат обучения, както и да има семинари за учителите в тази сфера. Нововъведения ще има и в детските градини- там ще бъдат създадени клъстери за обмен на иновативни практики и опит. 

Националните програми ще започнат най-рано през май. 

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във