Банкеръ Daily

Общество и политика

Държавата е сляпа за децата, пенсионерите и инвалидите

Интервю с Александър Кьосевски, кандидат-депутат на БСП, 23-ти МИР

1.Разкажете ни малко за вас и споделете какво ви накара да се кандидатирате за пръв път за народен представител.

- Здравейте на вас и вашите читатели. Роден съм в София през 1984г. Отраснал съм в ж.к. „Емил Марков“, понастоящем „Гоце Делчев“. Учил в 121 СОУ. Завършил съм средно техническо образование Магистър съм по финанси. Последните повече от десет години се занимавам с проекти по оперативни програми основно в IT сектора. Живея на семейни начала с жена ми и имам две деца. От 7- 8 години живея в район „Лозенец“- 23-ти МИР.

Причината да се включва в изборната надпревара е главно безпътицата, в която ни вкараха досегашните управляващи и липсата им на елементарни познания в сферите, в които трябва да работят. Очевидно е, че в парламента трябва да влязат хора с опит и утвърдили се като професионалисти в сферата си. Просперитетът трябва да дойде от млади и необременени с управление хора и с помощта на опитни и доказани парламентаристи. Радвам се като виждам млади хора в листите на партиите, защото е време да поемем отговорността за управлението на Родината ни.

2. Един от вашите приоритети е помощ не само за фирмите, но и за физическите лица в условията на ковид кризата. Какъв вид помощ би била най-полезна и към кого трябва да бъде насочена тя?

- За да мога да отговоря на въпроса, е необходимо да видим каква е картината на този етап. Взети ли са ефективни мерки и докъде е стигнало тяхното изпълнение. Понастоящем ситуацията в България е следната: Все повече домакинства изпадат в критичния минимум на стандарт на живот, което ги поставя под праговете на бедността. За тях става невъзможно да покриват нужните си от първа необходимост, предвид тенденцията на нарастващата инфлация, както на територията на България, така и на Европейския съюз. Съгласно статистиките инфлацията е нараснала до 4,5-4,7%, но смятам, че нейната база е чувствително изкривена, вероятно поради излишно включени в потребителската кошница курсове, например по пиано и цигулка.

Едни от най-важните условия при приемане на ефективни антикризисни мерки от държавата са бързината, лесният достъп и административната облекченост за кандидатите - те предопределят навременната наличност на предвидената помощ за гражданите и предприятията. Затова считам, че скоростта на предоставяне и адекватността на помощите е приоритетна. За да могат нуждаещите се да разполагат своевременно с тях. Така например мярката 60/40, която бе и все още е на разположение за бизнеса, е с ниска ефективност. От една страна тя е крайно недостатъчна за бизнеса, а от друга симулира активното участие на държавата. Няма да коментирам и кредитите от по 4500 лв., отпуснати на физическите лица, тъй като те отново се предоставяха като помощ, предвидена за заети лица.

А какво да кажем за хората, загубили работата си в резултат от пандемията и съпътстващата я криза? Мерки за тяхното подпомагане останаха само в рамките на фондовете за държавно и обществено осигуряване чрез обезщетенията при безработица. В тази връзка смятам за изключително подходящи механизмите за временно отсрочване на данъците и социалноосигурителните вноски за бизнеса и самостоятелно заетите лица, предвид че всички бяха засегнати от неблагоприятните последици от разпространението на COVID-19. Въпреки че и тези мерки страдаха от пороци, подходящо е такива механизми да бъдат прилагани за по-дълъг срок от време, за да се облекчат ликвидните затруднения, с които се сблъскват фирмите и гражданите. Ведно с това да се предвиди да не бъдат начислявани лихви и допълнителни тежести за определен гратисен период. Това, което се направи, а именно да се кандидатства за помощи по линия на оперативните програми, т.е. по механизмите за отпускане на средства от ЕФРР, ЕСФ и др., обрече тези въпросни мерки на провал в голяма степен. Дори максимално опростени, процедурите не бяха никак прости, което забави плащанията и блокира работата на Управляващите органи, може би поради пренебрежението и очакването на държавата за значително по-малък брой кандидати.

Според мен помощите следва да бъдат за сметка на държавния бюджет, за да се ускори отпускането им. От изключителна важност е да се помисли за адекватно подпомагане, както на пенсионерите, така и на хората в неравностойно положение, които в сегашната ситуация са оставени на произвола на съдбата. В ежедневието си често срещам хора в такова положение и в един от разговорите с гражданин от ж.к. „Младост“, той ми сподели за трудностите на тези хора. Останах с впечатлението, че държавата е сляпа за тях. А те се нуждаят от навременни и адекватни мерки за подпомагане. Това ще е и първата ми задача като народен представител в 47-то Народно събрание, а именно да инициирам спешното вземане на мерки за подпомагане под формата помощи за отопление, помощи за лекарства и помощи за хранителни продукти от първа необходимост.

3. Как ще коментирате поскъпването на живота поне два пъти за последната година?

- С една дума. Безобразие!!! От около година се вихри една неконтролируема спекула с храни и стоки, като държавата е безучастен свидетел на случващото се. Държавни регулаторни органи вдигат цени на ток, парно, газ и вода, но същевременно ни се обяснява, че е от лошото управление допреди година. А никой нищо не прави, за да се подобри положението. Временното правителство не оправда голяма част от очакванията на хората, да не кажа и по-силна дума. Трябва да се направи правителство от българи, милеещи за Родината, които да започнат да се интересуват какво се случва в нея. А докато в управлението има хора, които си въобразяват, че с постове на платени тролове могат да погазват всякакви закони, включително и Конституцията и да минават за герои, нищо добро не ни чака! Защо не пробва някой от Вас да си подписва каквото си поиска с невярно съдържание и да види какво ще последва...

Да се бориш за промяна не означава да промениш имената на хората в корупционните схеми. Така нареклите се партии на промяната се оказаха просто партии на подмяната, което допълнително забави поемане на адекватен курс на управление. Скоро ще трябва да променим нещата.

Належащо е да се помисли и за необлагаем минимум от поне минимална работна заплата и да се въведе семейно подоходно облагане. Например ако в семейство с две деца родителите взимат по 1500 лева и необлагаемия минимум е 1000 лева, не двамата да плащат данъци, а тези 3000 лева да се разделят на 4 членното семейство и да паднат под прага, което да ги освободи от данъци. Това е и работеща мярка за справяне с демографската катастрофа, в която се озовахме след дългото управление на ГЕРБ.

4. Споменавате за държавен рекет спрямо малкия и среден бизнес. Под каква форма е най-вече този рекет и как може да се спре?

- Този рекет се упражнява от цялата държавна машина, като обикновено започва от НАП. През последните една-две години не съм разговарял с човек от бизнеса, който да не се е оплакал. В правомощията на тези чиновници влиза каквото се сетите. Издават се доклади и актове, противоречащи на здравата мисъл и интересното е, че вие трябва да доказвате, че сте изрядни, а не те, че не сте. Докато текат безумни искания и кореспонденция, фирмата я докарват до състояние да не може да работи от запори и постоянен тормоз. Тогава вече трябва да се сетиш, че нещата не вървят по нормалния път и да „помислиш“ за това как да се оправят. За съжаление нещата вървят по този начин. А служебният кабинет засили „контрола“ над фирмите. За да се спре, трябва да има единни правила, а не да се мери с двоен аршин спрямо това, кой кой е и дали сега е на власт. Трябва да има и много тежки санкции за чиновници, издали неправомерни и паднали в съда актове. Тогава ще се замислят малко преди да съсипят нечии поминък и да оставят семейства без работа.

5. Като кандидат-депутат от 23-ти МИР София се обявявате за изграждане или реставриране на съществуващи детски градини. Това е наболял проблем в столицата. Как може да се преодолее?

- Разбира се! Досега съм се борил и ще продължа да се боря за това. Въпреки че това е в правомощията на местната власт, ще инициирам и участвам във всичко, което да води до преодоляване на проблема. Столичната община освен че не прави нищо, дори саботира всяка инициатива. С тъга наблюдавам какво се случва в "Манастирски ливади- запад", където преди местните избори 2019 г. се обеща детска градина и училище. Намери се терен. До момента сигурно една година тече събаряне на стара постройка в отреденото място. Всеки запознат ще знае, че събарянето на старата сграда би отнело многократно по-малко време, но местни „лидери“ постоянно обясняват, колко е сложно и как не става бързо. Така като гледам до следващите избори няма да е готова и г-жа Фандъкова ще може пак да си прави кампанията с нещастието на хората, до което тя ги е довела. Всички знаем в други държави как се строи. Докато тук бутат един груб строеж, може да се построи нов град!

Ще задам и аз въпрос, адресиран до читателите: Как във всички квартали никнат хипермаркети на големите вериги магазини и за тях не е проблем да се намерят терени, а за детска градина не могат? Столичната община по-слаба ли е финансово от веригите магазини? И един отговор ще дам. Голяма част от терените, на които се строят хипермаркети, са били отредени за детски градини. Та лъжите, че няма терени стават истина след като терените се продадат. И в районните администрации не е нужно да работят гении, за да се сетят, че като се издадат разрешения за строеж на 100 блока, трябва да се предвиждат и детски градини и училища, защото хората гледаме и деца освен домашни любимци!

6. Вече е наложително да се състави редовен кабинет. Какви са стъпките за разбирателство между отделните партии?

- Наложително е! Нещата в държавата са докарани до такава катастрофа, че е невъзможно да се обърне курсът от служебен кабинет, дори и да беше адекватен, което ни убедиха, че не е така. Стъпките са много, но в ситуацията, в която се намираме със сигурност ще се пропуснат доста. Според мен е редно да се стъпи на съществени приоритети и да се оставят второстепенните за след като се пооправят нещата.

Ръководството на БСП ще излъчи група за преговори, която, стъпвайки на решения на партията и обективната картина, ще може да се постига разбирателство, без да прави компромиси със социалните политики.

7. Къде бърка левицата? На последните два вота БСП не се представи блестящо и подкрепата за нея намаля. Защо?

- Мога да отговоря в лично качество на този въпрос, тъй като не съм в ръководството на БСП и нямам право от името на партията да правя изводи. Мнението ми е, че сбъркахме с умерената си и леко пасивна политика. Докато другите се нападаха агресивно по медиите с какви ли не аргументи, ние запазихме сравнителен неутралитет, като се включвахме основно по експертни теми, без да се влизаме в техния тон. Това явно отказа част от хората, които търсеха възмездие или отмъщение на предишните управляващи за последните десетина години. Това вкара в парламента и формации, които сега няма да могат да влязат, защото думите не се припокриха с действия. Сега доверието към БСП расте, понеже народът се нагледа на разни ентусиасти без никакъв парламентарен опит и с щедри обещания. Ако ставаше само с обещания... В моментното положение на държавата трябват предвидими хора с опит, които знаят, могат и искат да направят нещо за Родината си!

8. В листата на 23-ти мир сте с преференция 124. Какви са според вас шансовете да спечелите необходимия брой преференции за да влезете в избираемите места?

- Шансовете ги определят хората. От мен като кандидат зависи да успея да стигна до повече хора, да им разкажа за програмата на БСП, за себе си, да им разкажа за вижданията ни и за начина за постигането им. Оттам нататък всичко е в техните ръце. Преференциалният вот все още не е много популярен и повечето съграждани гласуват само за партия, но това е единственият начин те да определят кой да влезе в парламента и кой да защитава интересите им.

9. И за финал. С какво не можете да се примирите и като човек, и като политик?

- Като човек никога не съм успявал да се примиря с лъжата. Лъжата не е присъща на достойните хора, като такъв съм възпитаван и се старая да бъда. Това е и нещото, което не прощавам на хората. А като политик не мога да ви кажа, защото политик не съм бил. Кандидат съм за първи път в парламентарни избори. В местната власт също не съм участвал, но както в личния си живот, така и тук ще се придържам към същото - честност, коректност и здрава работа.

 

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във