Банкеръ Daily

Композиторката Вида Пиронкова пред "БАНКЕРЪ":

Дори и за простичката песен трябва сериозен договор!

Вида Пиронкова.

Г-жо Пиронкова, какви са причините за напрежението между вас, продуцента ви и изпълнителя на хита "Гълъбо"?

- В конкретния случай И. М. не ми е продуцент по смисъла на Закона за авторското право и сродните му права (ЗАПСП). Той е издател на албума, в който са включени "Гълъбо" и още 16 мои песни, но аз - като автор - все още нямам договор с него и не съм му преотстъпила правата си за нито една от тези 17 песни. Така че той не е и няма как може да докаже, че е продуцент. Да, платил е за наемане на студио, платил е хонорарите на част от музикантите и авторите на аранжименти ( без "Гълъбо" и две мои клавирни пиеси), направил е видеоклипове и т.н. Но няма никакви договорни и финансови отношения с мен. Аз му предложих договор, но той не пожела да го подпишем и оттам настъпи големият конфликт помежду ни.

С какъв аргумент ви отказа?

- Не мога да гадая. Отговорът беше – оттук нататък ще си говорим с адвокати. Тогава се обърнах към Министерството на културата за съдействие. Оттам ми отговориха, че при евентуално дело и те ще бъдат страна, понеже са допуснали пропуск, може би от недоглеждане и са пуснали онзи диск без подпис на продуцента, както и договор между автор и продуцент, което е прецедент.

Ще заведете ли дело?

- Опитах всякакви начини да реша проблема, без да се стига до съд, за да не лишавам И. М. от идеята да създаде този прекрасен проект с мои произведения и изпълнители – мои приятели. Пробвах с нотариални покани, но резултатът бе нулев - все едно не съществувах. Пробвах с медиатори – на които си плащах и изпращах при И. М., но пак нищо. Така единственият вариант бе да заведа дело, което като суми щеше много да набъбне, предвид факта, че в албума имам много песни. Посъветвах се с много адвокати. Законът е на моя страна. Но най-вече се посъветвах със себе си. И стигнах до решението, че не искам да го правя.

Вижда се, че трудно говорите за това.

- Да, това за мен е болезнена тема. Нищо, че са минали четири години. Остава още една, в която имам възможност да заведа делото, защото след петата няма да мога да го направя поради изтекла давност. Но реших, че няма да го правя - ще проявя благородство. Така или иначе преболедувах този случай много тежко. Единствено направих две неща - първото бе, че забраних на изпълнителя да пее песента ми при живи участия, защото до мен достигнаха слухове, че прибира големи суми за изпълнението й. Дори и от неговата уста съм го чувала. Той в началото беше по-почтен – искаше да ми дава отчисления. Но при липса на договор и между мен и изпълнителя, тези отчисления щяха да са повече на морална основа и предполагам, че изпълнителят и другото лице - И. М. са решили нещата помежду си по друг начин, а аз бях просто изолирана – все едно не съществувах.

Второто нещо, което направих бе, че като единствен автор на песента - спрях от Ютюб канала на „продуцента“ ми 10 милиона гледания. След известно време той спря от моя канал другите три милиона и изтри изцяло видеоклипа. Но забелязвам, че песента циркулира на някакви странни сайтове, където също вече има два милиона гледания. Не ги спирам - една песен не може да бъде спряна. Хората я харесват – обичат я, искат да я слушат.

Вярно ли е, че сте искали милиони за песента?

- Това са абсолютни измислици. Когато пращах на "продуцента" нотариална покана за 17-е музики и текстове от албума, всичко беше пресметнато на минимална база - нямаше и 40 000 лева, като отделно бях предложила някои текстове да бъдат подарък - да не се плаща за тях.

А как се получи така, че сте записали всички песни без договор?

- С отлагане във времето. Непрекъснато ме убеждаваха, че ще подпишем щом завършим албума, а аз се съгласявах на юнашко доверие. Мислех си, че наистина после ще седнем като интелигентни хора и ще се разберем. Все пак се познаваме - в едни среди сме. Накрая обаче се се получи познатата грозна "балканска" история, към която хората постоянно ме връщат без изобщо да подозират и с най-добри чувства - едните ми казват да не се предавам и да водя борбата докрай, другите ме съветват да зарежа историята и да забравя всичко.

Вероятно след този случай вече работите само с договори, нали?

- Да, вече всичко е с договори, включително и когато правя дарения. Но искам пак да обърна внимание на нещо важно. Първата алинея на 1 на чл. 38 от Закона за авторско право и сродните му права постановява (курсивът наш - бел. ред.): "Възнаграждението на автора за всеки начин на използване на негово произведение може да бъде определено като част от приходите, получени от използването на произведението, като еднократна сума или по друг начин."

А разпоредбата на втората алинея уточнява: "Когато възнаграждението, определено като еднократна сума, се окаже явно несъразмерно на приходите, получени от използването на произведението, авторът може да иска увеличение на възнаграждението. Ако не се постигне съгласие между страните, спорът се решава от съда по справедливост."

Никой не може да предположи в момента на написване на някаква песен - текст или музика, дали тя ще стане популярна или не. И, ако първоначално авторът, изпълнителят и продуцентът са седнали и са се разбрали за някаква сума, каквато при нас нямаше, и в един момент ситуацията стане извънредна - например песента стане хит като "Гълъбо" - тогава същите тези хора трябва да се съберат и да предоговорят условията. За да не бъде ощетен авторът.

Ние обаче продължаваме да сме в конфликт. Сърцето ми говори, че може би след години ще се срещна с тези хора и те поне едно извинявай ще ми кажат. Не ми трябват пари. Аз съм богата с друго, което не се купува с пари. Не ми трябва нищо. Просто една човешка дума и ще им простя. Макар че аз вече съм им простила...

Значи поуката от скандала е полезна, макар и болезнена...

- Така е. Композиторът трябва да си отваря много широко очите. По принцип, подпише ли се под творбата, която е създал, тя си остава негова за цял живот, дори за поколенията му. Но преди да я пусне да лети, образно казано, всичко трябва да бъде подплатено с договори и споразумения. В творческия процес участват много хора — изпълнители, музиканти, студия, аранжори, продуценти, рекламодатели, спонсори, медии. Дори когато става дума за една простичка песен...

Разговора води: Теодора Георгиева

Facebook logo
Бъдете с нас и във