Банкеръ Daily

Общество и политика

Договориха минимални прагове за заплатите на артистите

Минимални прагове за работните заплати, по-високи обезщетения при пенсиониране и сумирано изчисляване на работното време само при доказана необходимост. Това са част от клаузите, залегнали за първи път в новия браншов колективен трудов договор за музикално-сценичните изкуства.

Новият договор ще важи отново за две години, въпреки настояване от работодателските организации да е по-кратък. Срокът на предишния изтече на 6 юни. „Проведохме трудни преговори, получихме подкрепа и от президента на Република България Румен Радев, с когото се срещнахме по негова покана. Това са първите преговори, на които синдикатите бяхме твърди като скала. С договора успяхме да решим не малка част от проблемите в бранша“, каза Станислав Почекански, председател на Съюза на българските музикални и танцови дейци към КНСБ.

Колективният трудов договор предвижда още по-високо обезщетение при прекратяване на трудовия договор след придобито право на пенсия за осигурителен стаж и възраст. За работа при работодател до 10 г., обезщетението ще е 6 брутни работни заплати, а за работа при същия работодател над 10 г. – 10 брутни работни заплати. Досега е било съответно 4 и 8 заплати. Право на тези обезщетения ще имат служители, членували в синдикалната организация, страна по договора, не по късно от 4 години преди датата на придобиване правото на обезщетение. Целта е да се пресече влизането в синдикалната организация непосредствено преди пенсионирането, коментира Почекански.

Колективният трудов договор запазва разпределението на 8-часовия работен ден, в който 3 от часовете са за самоподготовка. Сумирано изчисляване на работното време ще се прилага само при доказана необходимост, за определен период, а не когато работодателят реши. Така ще се избегне, например, практиката за провеждане на концерти или спектакли всяка неделя от месеца. 

За първи път в договора е записано още, че в случаите, когато един спектакъл се заснема за излъчване или се предава на живо от външен продуцент, участващите в неговата подготовка и реализация получават допълнително възнаграждение, договорено предварително със синдикалните организации. Когато няма концертен живот, всички културни институти се обръщат към т.нар. стрийминг. След преговори между синдикатите и работодателите ще се дължи допълнително възнаграждение, обясни още председателят на Съюза на българските музикални и танцови дейци.

Facebook logo
Бъдете с нас и във