Банкеръ Daily

Общество и политика

До 20% онлайн учебни часове ще могат да въвеждат само иновативните училища

До 20% от учебните часове, които ще се провеждат в онлайн средата, ще могат да се въвеждат само от иновативни училища. Това съобщи образователният министър Красимир Вълчев на пресконференция по повод края на учебната година. Идеята е записана в проект на Министерството на образованието и науката за промени в Закона за предучилищното и училищно образование. 

Край на грипните ваканции, ще се учи във виртуална класна стая

Министърът обяви, че друга промяна в закона ще дава възможност при извънредни обстоятелства и невъзможност за присъствено обучение, като например при грипни или дървени ваканции, учениците да учат онлайн. Също така, ако на даден ученик му се наложи да отсъства по болест или при пътуване със семейството му в друг град, той ще може да учи от вкъщи чрез виртуална класна стая, докато учителят преподава в реалната класна стая.

Училища ще могат да въведат 20% дистанционни часове само по желание, като от тях ще могат да се възползват учениците от 4 клас нагоре. За целта обаче, иновативните заведения ще трябва да докажат, че този процес на обучение ще подобри резултатите на учениците. Вълчев поясни, че това ще е много полезно за учениците с двусменен режим, при който между 4 и 6 часа следобед часовете ще могат да се провеждат онлайн. По думите му целта на МОН е до 2027-2028 година да има пълна база за споделено, безплатно визуализирано съдържание.

Според изследвания ранното ставане демотивира учениците и това води до недобро усвояване на знанията. Затова е добре децата да започват занятията с един час по-късно, като според министъра най-удачният час за това е  между 8:30-9:00.

Въпреки предложените промени Вълчев е категоричен, че "обучението в електронна среда не е алтернатива на присъственото обучение, а може само да го допълва. Присъственото обучение в училище и пряката връзка с учителя е най-добрата форма на обучение."

Въвеждането на задължителна подготовка за 4-годишните деца

Образователният министър съобщи, че втората група от промените в училищния закон предвиждат въвеждането на задължително предучилищно образование за 4-годишните деца, но то се отлага с три години - за учебната 2023/2024 година. 

 "Детската градина е най-силната интеграционна мярка. Учителите в градините правят чудеса”, категоричен е Вълчев. Според него обхватът на децата в детска градина безспорно е сред ключовите фактори за задържането им по-нататък в училище. 

Разбира се, въпросителните около темата за реалното изпълнение на мярката не липсват, тъй като в по-големите градове и особено в София, местата в градините не стигат. По думите на министъра от Столичната община приема промените и гарантира места за децата в тази възрастова група.

Освен това Вълчев сподели, че до 3 години ще бъдат построени 50 нови детски градини, а 50 други ще бъдат надградени, с помощта на обявената вече програма за 210 млн. лв. 

Земята на закрито училище да не отива в общината

Друга група от промените в закона, които просветният министър коментира, е свързана с контрола на МОН над училищните настоятелства. Вълчев съобщи, че настоява земята на закритите училища да не отива към общината, а в приемащото училище. Това ще се случва дори и ако земите са дарени на училищното настоятелство.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във