Банкеръ Daily

Общество и политика

До 10 години затвор при нерегламентиран превоз на пътници

Депутатите инкриминираха нерегламентирания превоз на пътници. Промените в Наказателния кодекс бяха направени през преходните и заключителните разпоредби на гласуваните днес промени в Кодекса на търговското корабоплаване.

Според измененията, "който извърши обществен превоз на пътници без разрешение, регистрация или лиценз, които се изискват по нормативен акт или акт на Европейският съюз, се наказва с лишаване от свобода от 2 до 5 години, като моторното превозно средство, послужило за извършване на деянието, се отнема в полза на държавата, независимо чия собственост е".

Текстовете бяха предлагани на няколко пъти от управляващите, но до тяхното приемане така и не се стигна заради съпротивата да се инкриминира т. нар. споделено пътуване. От мнозинството обясниха, че то не би трябвало да попадне под ударите на закона, защото при него се говори за подялба на горивото за пътуване, а не за възмездно предоставяне на услуга с цел реализиране на печалба.

След спорове в пленарната зала промяната вече е факт, а тя предвижда и завишено наказание за случаите, в които нарушението е извършено от двама или повече души, уговорили се предварително. Ако се използва и подправен документ или документ с невярно съдържание, наказанието скача от 5 до 10 години затвор, глоба до 15  хиляди лева, както и конфискация на имуществото.

От БСП възразиха срещу начина на извършване на промените – чрез преходните и заключителни разпоредби на друг законопроект и определиха това като „поредното законодателното безсилие на това мнозинство“.

Зам.-председателят на парламентарната транспортна комисия и депутат от ГЕРБ Станислав Иванов отново увери, че целта не е да се спре споделеното пътуване.

Иванов обясни, че измененията засягат само нарушителите, които извършват транспортни услуги без лиценз, преследвайки финансова облага и няма да засегнат т. нар. споделено пътуване, при което хора си поделят разходите за гориво.

"Споделеното пътуване не е обществен превоз. Обществен превоз на пътници е, когато се извършва с икономическа облага. Когато е без облага, не говорим за обществен превоз на пътници", разясни депутатът от ГЕРБ. Според него практиката за споделено пътуване ще остане.

Той е категоричен, че предвидената санкция не е твърде висока за такъв тип нарушения, защото тя цели да опазят живота и здравето на гражданите.

На критиките, че промените са минали незабелязано през преходните разпоредби на Кодекса за търговското корабоплаване, Иванов отговори: "Държавата дава 30 млн. лева за превозвачите. Как ще ги дадем тези пари, след като не сме запушили всички дупки и всички пробойни в законодателството? Правим го сега, защото е спешно".

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във