Банкеръ Weekly

Общество и политика

Дигитализацията ще изстреля напред продажбите на имоти

S 250 b0e15bb4 0e2c 4720 9ef0 53f944e98578

Пазарът на недвижими имоти изигра ключова роля за пукането на балона през 2007-2008 г. и за  завихрянето на глобалната финансова криза. Икономическите и финансовите корифеи тогава констатираха , че  в значителна степен кризата бе породена от ставащото на  жилищния и на  ипотечния пазар. А  от  три месеца светът е в нова криза (заради "коронования" вирус), за която никой дори не си е и помислял. Камо ли да я предскаже... Как изглеждат сега нещата на "виновния" за предишната криза пазар?

 

"Отчитаме силна промяна в интереса на купувачите – спадът му към нашия продукт се измерва  в пъти. Включително и към новото строителство. Банките много прецизират финансирането на имоти, още повече при новото строителство", каза за "БАНКЕРЪ" Деница Георгиева, административен директор на агенцията за недвижими имоти "Явлена".  До края на март, когато бе въведено извънредното положение, агенцията не е усещала  удара на кризата, най-вече заради вече започнатите  сделки. Днес обаче ситуацията е друга.

"Април е тежък месец. За май по-скоро сме оптимисти, благодарение на разработената кризисна програма", надява се  Деница Георгиева.  

Хората от  "Явлена" се оказват подготвени за положение като сегашното,  тъй като от години работят за дигитализирането на своя бизнес. Освен внедрените технологии вътре във фирмата, които позволяват работа от разстояние и CRM система, повече от две години те предлагат на клиентите си

360-градусови виртуални разходки,

интерактивна навигация и видеопрезентации.

Това са неща, към които някои агенции за недвижими имоти и брокери в България едва сега посягат. Но, ако "стъпим" на принципа, че в кризите се раждат възможности, то сега е точно такова време. Положителен резултат от глобалната финансова криза бе, че бизнесът отвори очи за предимствата на интернет, на дигиталния маркетинг и за  услугите в онлайн пространството. Разбира се, помогна и това, че точно в периода 2008 г. - 2012 г., се случи първият голям бум на нови социалните мрежи (Фейсбук, Снапчат, Инстаграм и т.н.).

Около 10 години по-късно

технологиите отново се притичат на  помощ на бизнеса.

Като компания с над четвъртвековна история на българския пазар, "Адрес" е преминала през няколко сериозни икономически сътресения, включително и през кризата от 2008 година. Основната задача на агенцията в момента е да поддържа  постоянен ръст на активността. "Адрес" също пренася голяма част от дейностите си онлайн - вътрешните срещи и обучения, консултациите с клиентите, огледите.

"Представянето на имоти чрез предварително заснети видеа или видео връзка с консултантите не е нов метод за жилищния пазар. Използвали сме тези механизми и преди, но по-рядко, в случаите когато купувачите не са имали физическа възможност да посетят имота. Сега клиентите проявяват по-голям интерес към дистанционните огледи. Смятам, че този вариант може да остане актуален за първичните огледи и след края на извънредното положение," коментира за "БАНКЕРЪ" Гергана Тенекеджиева, изпълнителен директор на "Адрес Недвижими имоти".

В световен план,

VR и АR технологиите навлизат плахо в индустрията

на недвижимите  имоти през 2015-а. Днес, само пет години по-късно, "китайската" пандемия ги превръща в спасителен пояс за продажбите на жилища.

"През 2019 г. "Адрес" пусна свое мобилно приложение, което може да локализира имоти на картата, свързва клиента директно с консултант или насрочва ден и час за оглед. Но обстоятелствата на пазара сега  несъмнено забързват  дигитализацията на жилищния пазар," споделя наблюденията си за българския пазар Гергана Тенекеджиева.

Според нея, браншът на недвижимите имоти се адаптира към днешните условия по-бързо, отколкото клиентите си. Повечето от тях се отнасят консервативно към толкова значима покупка, каквато е имотът. Хората продължават да робуват на принципа "Око да види, ръка да пипне".

Основавайки се на опита си Деница Георгиева от "Явлена" пък смята, че

стресът на този пазар ще е най-чувствителен  

през втората половина на месец май.

"Възстановяването ще е в следващите от 3 до 9 месеца, но пазарът вече няма да е същият - заради навлизането на дистанционните технологии, на виртуалните огледи, а  и заради  промяната в поведението на продавачи, купувачи и посредници. Браншът на недвижими имоти е адаптивен, но старият тип брокери, които не обичат промените, технологиите и най-вече използването им в ежедневието, ще отпаднат от пазара, още през тази година", прогнозира уверено тя.

"В Малта използваме виртуални разходки от години, за нас не е нещо ново да продаваме така. Въпреки кризата, за агентите като мен има работа. Най-засегнати обаче ще са наемодателите", включи се в темата и Елена Ангелова, брокер в Excel Homes, Малта. Според нея, световните тенденции са по-скоро благоприятни: кризата с COVID-19 ще въздаде справедливост, защото

ще свали до нормални нива прекалено завишените цени

на имотите в т. нар. атрактивни зони.  

Според председателят на Националното сдружение "Недвижими имоти" Добромир Ганев VR технолгиите и видеопредставянето не са новост за нашия пазар, но повечето компании - по най-различни причини - са отлагали във времето внедряването им. "Сега времената наистина са други. От една страна извънредното положение забранява физическите огледи, от друга страна новите технологии са далеч по-достъпни и като цени, и  като  оборудване, което ги прави по-лесни за използване", сподели той за "БАНКЕРЪ". И допълни: "Любопитно е, че интересът на клиентите към офертите ни не е намалял. Напротив - сайтовете отчитат все повече и повече посещения..."

"През последните седмици дори запитванията се увеличават. Посещенията на сайта ни отбелязват ръст с 30% спрямо първата седмица на извънредното положение, а огледите - спрямо последната седмица на март - са се покачили с 20%, макар и все още да остават далеч по-малко от обичайния средноседмичен брой", обнадежден е и изпълнителният директор на "Адрес".

Това не е 2008 година

Брокерите и икономистите отбелязват разликите между сегашния пазар на недвижими имоти и този през 2008 година. Сега прогнозите са далеч по-слънчеви. Макар очакваният процъфтяващ сезон да не се случи, късното лято и есента могат да изненадат с ръст на продажбите през 2020 година, смята икономистът Джеф Тъкър от световната компания за продажба на жилища Zillow.

Facebook logo
Бъдете с нас и във