Банкеръ Weekly

Общество и политика

Цачева с най-скъпа кампания

Двадесет от общо 21 участници в президентските избори, състояли се преди два месеца - партии, коалиции и инициативни комитети, са представили отчетите си пред Сметната палата. Само инициативният комитет, издигнал Бисер Миланов - Петното, не е изпълнил задължението си, предвидено в Изборния кодекс. Колкото до изхарчените средства за агитация, те са общо 5.5 млн. лева.

Кандидатът за президент на ГЕРБ Цецка Цачева е похарчила най-много пари за предизборната си кампания, което обаче не й помогна особено и тя загуби вота. Формацията на премиера в оставка Бойко Борисов е пръснала малко повече от 1.7 млн. лв. за рекламни материали, телевизионни видеоклипове, транспортни разходи, възнаграждения и други разходи.

Новоизбраният президент Румен Радев, който беше издигнат от инициативен комитет и подкрепен от БСП, е изразходвал близо 800 хил. лв. по-малко от Цачева. За неговата кампания са похарчени малко повече от 920 хил. лева.

На трето място остава Реформаторският блок, който е похарчил 820 хил. лв. да агитира за своя претендент за "Дондуков" 2 Трайчо Трайков и подгласника му ген. Съби Събев.

Веднага след тях по разходи се нарежда коалицията "Обединени патриоти", която е дала близо половин милион лева в кампанията на Красимир Каракачанов и Явор Нотев.

Бизнесменът Веселин Марешки е изразходвал около 250 хил. лв., като близо 40 хил. лв. от тях са негови лични средства.

Подкрепеният от ДПС кандидат за държавен глава Пламен Орешарски е дал 120 хил. лв. за кампанията.

От Сметната палата припомниха, че при непредставяне на отчет на лицето, което представлява партията или инициативния комитет, или лицата, които представляват коалицията, ще бъде наложена глоба от 2000 до 10 000 лева.  

Започнал е и одит на участниците за случаите, когато декларираните приходи и извършените разходи във връзка с предизборната кампания са над 1000 лева. По предварителни данни всички 20 претенденти надхвърлят тази сума. При този одит се извършва фактическа и документална проверка на направените дарения и на предоставените вещи и услуги за безвъзмездно ползване, дали е предоставена декларация за произход на средствата, когато те надхвърлят една минимална заплата, по банков път ли са постъпили и извършени приходите и разходите над 1000 лв., подадена ли е в срок информацията за публикуване в Единния регистър по Изборния кодекс по време на кампанията.

Facebook logo
Бъдете с нас и във