Банкеръ Daily

Общество и политика

Българите ще похарчат 86% от месечния си доход през лятото

Българските потребители ще изхарчат 86% от месечния си доход през лятото. Това показва проучване на кредитната компания Фератум, наречено Международен летен барометър 2020, в което участват почти 15 000 домакинства от 11 държави. То включва данни за това как пандемията от COVID-19 се е отразила на живота на изследваните домакинства, какви са били техните разходи в условията на изолация и какви са финансовите планове за лятото.

Резултатите сочат, че повече от 50% са били засегнати от световната пандемия и са анулирали всичките си планове за лятото. Около 25% са отказали международните си пътувания, а други 15% са се отказали да си купят кола тази година. 10% са планирали да закупят жилище, но те по-скоро биха забавили покупката, за да спестят повече пари.

Промяната в плановете може да се дължи на това, че 13% от анкетираните са загубили работата си заради пандемията, а 18% ще бъдат с по-ниски заплати близкото бъдеще, смятат изследователите. Късметлиите, които са запазили работата си без промяна във възнаграждението си, са 58%.

Най-големите разточители на 2020

В България анкетираните ще изразходват 86% от месечния доход през лятото (за сравнение с 2019 процентът е бил 56%), следвани от Хърватия със 72%, Латвия 50% и Румъния, където 49% от месечния доход ще бъде похарчен за лятна ваканция.

Най-много българите планират да изхарчат за покриването на разходите за ежедневни нужди (22%), за ново обзавеждане (10%), за грижи за децата (12%), както и пътувания в страната (11%).

В България тенденцията сочи, че 24% ще покрият летните си разходи със спестявания, а останалите с бързи кредити или чрез други финансови институции. Като цяло обаче 66% от българите ще изхарчат по-малко от миналото лято.

Най-големите разходи по време на изолация

Повече от 50% са отделили най-много средства за хранителни стоки. Българите по време на изолацията също са похарчили най-много за хранителни стоки (52%), придобивки за дома (13%), дрехи и обувки (12%) и продукти за лична грижа и хигиена (10%).

Онлайн плащанията се увеличават

Онлайн плащанията са предпочитани от 52% от анкетираните, 25% все още използват плащанията в брой при доставка и други 25% биха избрали банковите трансфери, когато поръчват онлайн. Най-дигитализираните държави по отношение на онлайн плащания са Норвегия (86%), Австралия (79%), следвани от Дания (77%).

На дъното на класацията са Финландия (28%) и България (27%). Проучването показва, че българите са традиционалисти и предпочитат да се разплащат все още в брой (71%).

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във