Банкеръ Daily

Общество и политика

България е отказала иновативен проект за наблюдение на пътищата

Нямаме методология и продукт, с които да осъществяваме непрекъснат мониторинг на пътната инфраструктура и безопасността. Това каза пред БНР Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики. По думите й това е пряко свързано с анализа на риска и превенцията на пътната безопасност.

България няма инструмент, с който да наблюдава своите пътища и да успява да прави анализ за тяхното текущо състояние, категорична е Диана Русинова.

„Пътната инфраструктура на България е в безобразно състояние", заяви тя.

Нито една катастрофа, нито един пътен инцидент не се геореферира, тоест ние не знаем точното местоположение, знаем приблизително местоположение, уточни Русинова. 

„На базата на това и статистиката не е много вярна, която от МВР ни се предоставя“, допълни тя.

Екипът на Русинова работи по иновативен метод за заснемане на текущото състояние на пътищата и има вече защитен патент в САЩ, като предстои и подписването на договор. Методът позволява да бъдат направени анализ и оценка на риска на това текущо състояние, а на базата на този анализ да се разпореди конкретно какво да се прави.

„Да се промени кръстовище, да се подменят мантинели, пътни знаци, да се подмени геометрията на пътя, ако трябва, да се разследват автомобилни катастрофи“, посочи Диана Русинова.

Русинова поясни, че е предложила страната ни да си закупи сателитните изображения и да има правото безплатно да ползва разработките и самата иновация, но това е било възприето като гледане на дупки по пътищата, което по думите й е скандално.

Затова и утре от Европейския център за транспортни политики ще дадат прескоференция, за да разяснят пред обществеността какво представлява проектът и къде и на каква стойност ще продадат тази иновация.

„Нашите прогнози са такива, че за две години можеше да паднат тежките ПТП с жертви и тежко ранени с 25%, което до момента България никога не е правила за такъв кратък срок“, заяви Русинова.

Според нея системата е била възможност страната ни да може да следи и какво се случва в пътното строителство, както и да се разследват прецизно катастрофи.

На една от най-новите автомагистрали – „Струма“, както и на АМ „Хемус“ има участъци, където маркировка изобщо липсва, тоест е напълно изчезнала, изтъкна още Диана Русинова. Относно новоремонтирания участък на АМ „Тракия“ тя отбеляза, че маркировката не отговаря на утвърдените стандарти.

„От повече от три месеца алармираме, че наскоро ремонтираната отсечка между 160-и и 180-и километър продължава да е с некачествено положена маркировка. Видимостта на пътната маркировка не е абстрактно понятие, то е много ясно и точно дефинирано и има ясни критерии, на които една пътна маркировка трябва да отговаря. Може би на всеки му се струва някак несериозно да говорим за това, че пътната маркировка не се вижда, но при мъгла и лошо време това е един от елементите на пътя, които биха могли включително да спасят човешки живот“, обясни тя.

Според Русинова нито една от сезираните от тях институции не е предприела мерки „да накара един изпълнител гаранционно да отиде да си подмени некачествено положения продукт“.

Facebook logo
Бъдете с нас и във