Банкеръ Daily

Общество и политика

Близо 50% от учениците не достигат минимално ниво на грамотност

Красимир Вълчев

Учениците у нас, които не са достигнали минималното ниво на грамотност, са 47%. 53% постигат второ равнище и нагоре. По математика успеваемостта е 56%, по природни науки - 53%. Това показват резултатите от проведеното през 2018 г. изследване на образователните резултати на Програмата за международно оценяване на учениците (PISА), представени в Министерството на образованието.

Изследването се провежда за 7-и пореден път. То е сред 15-годишните ученици. Включили са се 6000 ученици от 197 училища в страната. Най-много са тези от 9 клас. Оценяват се три области - четене, природни науки и математика. Всяка година областите са едни и същи. Изследването е изцяло компютърно базирано. 79 са държавите, които участват в изследването на PISA.

"Между 50-о и 60-о място сме по четене сред другите държави, участващи в изследването", посочи просветният министър Красимир Вълчев. Основната изследвана област през 2018 г. е умението за четене и писане. 273 въпроса са задавани в проучването. Всеки ученик се явява на две сесии от 60 минути. Тази година се включва нова област - гладко четене. Тя влиза в общото оценяване. В България момичетата са с повече точки от момчетата. В София се отбелязва срив на резултатите, като спадът е 30 точки.

На първо място в изследването по четене е Китай с 555 точки. С най-нисък резултат са Филипините. Резултатът на България по четене е 420. Изненада тази година е Естония, която е изпреварила Финландия.

"За нас резултатите не са изненадващи. Те отговарят на националните ни външни оценявания, които се оказват надеждни", заяви образователният министър. По данните му обаче тези резултати са и разочароващи. "Трябват повече усилия. Закъсняхме с промените в закона за предучилищното образование. Проблемът е в трансформирането на знанията в умения. Това ни показват и резултатите на PISA", обобщи министърът. Прогнозата на Вълчев е, че следващите резултати няма да са по-добри.

Той подчерта, че факторите, които трябва да се подобрят са учебните програми, учителите трябва да променят методите си на преподаване, да има повече мотивирани учители, както и повече учебни часове. "Трябва да се мотивират учениците за повече учене. Необходимо е префокусиране на образователната система. Министерството ще насърчава това с програми по иновации в училищата и обмяна на добри практики" каза министърът.

Като влияние на външни фактори за ниските резултати ресорният министър посочи самата промяна в профила на учениците. Учениците, при които в семействата липсва отношение към образованието, се увеличават.

Според Вълчев преподаването трябва да по-малко енциклопедично и да е по-практически насочено, с обучение за придобиване на повече умения. "Все още не можем да говорим за положителен ефект от увеличението на заплатите за по-мотивирани учители все още", допълни той. В заключение заяви, че промяната трябва да се случва с по-бързи темпове.

Facebook logo
Бъдете с нас и във