Банкеръ Weekly

Общество и политика

Благодатен огън

Под звуците на биещите камбани най-големите ни катедрални храмове посрещнаха благодатния огън. Онзи, Ерусалимският, който дойде от Светите места с чартърен полет, платен от неназован пловдивски бизнесмен.

Впуснаха се синодалните старци в пасхални богослужения, молитви за здраве, благоденствие, душевно спасение на целия български народ. И раздадоха огъня на всички вярващи, които да го занесат с мир в домовете си. А през цялата нощ на Възкресението Христово полицейски екипи се грижиха край храмове и пътища за сигурността на гражданите.  

И благодатта се изсипа. Километрични колони се извиха по магистралите "Тракия" и "Хемус", оставяйки софиянци с часове в небитието – на път към родните си места. И към места, където изобщо нямат работа. Навръх Великден МВР отчете 21 тежки катастрофи с 8 загинали и 30 ранени, 5 от тях - с опасност за живота. Верижни катастрофи, бесни изпреварвания, навлизане в насрещното, челни удари, превъртания през таван и огнени кълба с горящи трупове.

Великденът съвпадна с първата пушка на Априлското въстание. Историците се надскачаха да твърдят, че то е „една победила революция, независимо от поражението му”. Отворило нова страница в източната криза, която довела до освободителната война. Националният ни въпрос не бил обаче достатъчно добре познат в тогавашния свят, нито някой особено държал на нас. Просто ни освободили по стечение на обстоятелствата, чиято благодат до ден-днешен не можем да осмислим.

Или я осмисляме по различен начин. Севлиево осъмна със знаме със свастика, забито над общината и пречупени кръстове по стените из целия град. Акцията е не послучай Великден и Априлското въстание, а отбелязва годишнината от рождението на Адолф Хитлер. Традициионна е, просто възкръсването на Христа и националният ни дух не случили този път на дата. Агнецът Божи се оставил да го заколят, апостолите от 1876 г. били наясно че ще патят от закачката със султана, а фюрерът решил че благодат с молитви и закачки не се постига.

Всеки гори в своя огън. Столичани – в софийския, православни – в евроатлантическия, миряни – в консуматорския. Разликата е във Възкресението. Едни жертви водят до него, други – до нищо. Вместо победила революция, независимо от поражението – самоубийствено фиаско, независимо от победата.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във