Банкеръ Weekly

Общество и политика

Бюджетен пехливанлък

Разискванията по бюджет 2014 приличаха много на мазни борби, на пехливанлък. Класическата схватка, подчинена на уважавани парламентарни правила, така и не се състоя. Хлъзгавостта на депутатите от мнозинството позволи на противниците им само епизодично популистко надмощие по точки. А пък последните, явно отчаяни от безсилието си пред туша, се мъчеха преди всичко да финтират и отклоняват вниманието на противниците си, за да бавят схватките. Считайки, че нервнопсихическото изтощение ще доведе временните политически фаворити до отказване от схватката, т.е. до оставка.



Това е синтезираният образ на случващото се в пленарната зала на парламента при гласуването на основния икономически закон на България за следващата година.



nbsp;


Цветисто


Заместник-председателката на парламента Мая Манолова (БСП) към депутата Румен Иванов (ГЕРБ): Седнете си на мястото. Да не ви помогна да си седнете!



Депутатката Менда Стоянова (ГЕРБ) към колегите й от ДПС:



Не съскайте, господа, вие сте змии, а не аз.


Депутатът Владимир Тошев (ГЕРБ):



Защо бързате, Коледа няма да избяга. И Чамкория няма да се премести.


Депутатът Павел Шопов (Атака):



На този депутат индианското му име е Момчето с чувалите. Той още не е получил мъжкото си име и е на ниво забавачка.


Депутатът Румен Иванов (ГЕРБ):



Как така, г-жо Манолова, вие сте партиен другар на Ангел Найденов, опозицията го защитава, а вие ни спирате.


Депутатката Снежана Дукова (ГЕРБ):



Този път ще бъда бяла и добра. След което се обърна към колегата си Йордан Цонев: Както е казал един голям икономист, не надскачайте боя си, той не е толкова голям.


Депутатката Десислава Атанасова (ГЕРБ):



Имам чувството, че в средата на залата седят малоумници.


Заместник-председателката на парламента Мая Манолова:



Момент, г-н Цолов.


(Подсъзнателен лапсус, авторът не е участвал в дебатите, беше само наблюдател.)


nbsp;


По време на махленските обсъждания на закона за държавния бюджет за догодина се роди и една истина. Каза я шефът на бюджетната комисия Йордан Цонев. Той направи политологически анализ на парадокса Опозицията - излишна в българските парламенти. Неговата минилекция за пред ГЕРБ започна с това, че неслучайно депутатите нямат законодателна инициатива при изготвянето на бюджета, той е работа само на изпълнителната власт. Единствен Министерският съвет инициира мерки, а после ги предлага на мнозинството, което ги гласува и след това следи как се изпълняват. След като основният икономически закон е ангажимент на изпълнителната власт, тя носи отговорността за решенията си и затова не се съобразява с исканията на опозицията. Един вид, който дойде на власт - да си прави сметките и да отговаря за тяхната прозрачност и изпълнимост, заяви Цонев. Той стигна до крайност, като с думите си обезсмисли присъствието на ГЕРБ-ерите в пленарната зала. Нали си спомняте, че когато вие бяхте на власт, не вземахте предвид нашите предложения, сега е наш ред - да правим същото, безпощаден бе Цонев.


И така часове наред. Два дни след като влезе за второ четене в пленарната зала, нито една точка от бюджета не бе приета. На третия ден, когато нещата леко се отместиха от състоянието си на тревожен покой, пак Цонев разкритикува поведението на опозицията: Не може едно и също предложение да се поставя от 4-5 народни представители на ГЕРБ, които си служат и с едни и същи аргументи.


Мнозинството се опитваше да препуска през текстовете, а опозицията - да ограничи скоростта чрез философски изказвания предимно върху прозрачността. Веднага след като Цонев поднесе горчивото хапче на ГЕРБ, почти уличният протест на бойковистите се надигна с нова сила. За изказвания се записваха по една - две дузини опозиционни депутати, а исканията за прегласуване, реплики и поименно преброяване за проверка на кворума валяха непрекъснато. Появи се и чисто нова форма за парламентарна политическа дейност - лично обяснение под формата на обширна политическа нападка, нямаща нищо общо с душевния интегритет на засегнатия.


Най-интересният казус, който се превърна в препъникамък за мнозинството, стана автоголът Поправката Сидеров - новата 20-процентна такса върху производството на електроенергия от възобновяеми енергийни източници. Доколко нововъведението е плод на волния полет се оказа спорно, защото червеният Димчо Михалевски издаде на БАНКЕРЪ, че таксата е била обсъждана от подкрепящите кабинета още преди около два месеца.


Първа бившата шефка на бюджетната комисия Менда Стоянова се усети, че управляващите натискат да се приеме чл.1 от закона за бюджета, с което да се заковат приходите и разходите за догодина, а след това с параграф 6 (за таксата върху зелената енергия) да се измушат едни 160 млн. лв. приходи от нея като джобни пари за кабинета. Стоянова заяви, че това е грубо нарушаване на правилника и поиска първо да се гласува таксата и след това новият приход да се впише в приходната част. Стоянова предложи народните представители първо да дебатират и гласуват текстовете от чл.6 от проектозакона, където трябва да се заложат и приходите от т. нар. данък ВЕИ, а чак след това народните представители да гласуват чл.1, където са формулирани всички приходи и разходи на бюджета за идната година.


Тя мотивира искането си с това, че предложението на Атака за въвеждането на таксата върху зелената енергия е внесено в бюджетната комисия в последния момент, не е имало възможност за дебати и освен това според Закона за публичните финанси и Закона за бюджета за 2013 г. първо трябва да се гласуват данъчните промени, а след това приходите и разходите в бюджета.


Натискът от ГЕРБ беше внушителен, така че мнозинството беше принудено да приеме предложението.


Пълно объркване на плановете на властта. Оказа се, че внезапното хрумване на Волен Сидеров не е облечено в законов текст, който да се предложи на гласуване. Цонев призна: Правилно приехме предложението. Но не сме готови с текстовете по параграф 6.


По късна доба във вторник, 3 декември, беше свикано заседание на бюджетната комисия, която по спешност форматира предложението, което пък беше прието на 5 декември сутринта с лека козметика - приходи за 150 млн. лева.


Единственият опозиционен пробив обаче продължи. Депутати от ГЕРБ упрекнаха управляващите в груб лобизъм, защото готвели облагане само на тока от слънце и вятър, а в зеления енергиен пакет били още ВЕЦ-овете, централите на биомаса и атомната централа. Депутатите от енергийната комисия побързаха да вкарат в кюпа и ТЕЦ, ВЕЦ, АЕЦ. Облагането ще е с различни ставки, съобщиха за БАНКЕРЪ депутати енергетици.


Решаващата схватка е в ход: мнозинството бърза, за да може да остане време за прегласуване на закона след очакваното вето на президента и да предотврати на всяка цена работата по Коледа.


Президентът Росен Плевнелиев явно им клати елхата, но с характерната си напевност в изказа отказва да бъде категоричен: Ние ще анализираме проблемите, както и какво е тяхното влияние на нацията и икономиката за 2014 година. Не може от няколко проблема да стигнем до големия извод за ветото - бързо, лесно и емоционално. Изчакваме да видим последните точки и запетайки в закона и искаме да направим своите анализи. Не мога, по никакъв начин в момента, да предскажа какво ще е решението ми. При всички случаи ще се отнеса сериозно към ангажимента си.

nbsp;


Съмнения




Нереалистични приходи



Заложеният ръст на данъчните приходи е в размер на 1.5 млрд. лева. Този ефект трябва да дойде най-вече от косвените данъци (допълнително 600 млн. лв. от ДДС и 250 млн. лв. от акцизи). До голяма степен изпълнението на приходите зависи и от състоянието на икономиката, цените на петрола, инфлацията. От финансовото министерство залагат на 1.8% ръст на икономиката през 2014 г., движен от износа и вътрешното потребление. Толкова ще е и инфлацията. Според повечето икономисти обаче правителствената прогноза е доста оптимистична - например очакванията на ЕК са за 1.5% ръст на БВП догодина, Уникредит Булбанк пък очаква 1.3 процента.



Самият председател на Комисията по бюджет и финанси Йордан Цонев отбеляза, че пред изпълнението на бюджета съществуват рискове. Според него външният риск е забавено възстановяване на европейската икономика, а вътрешният е свързан с нестабилната политическа ситуация. Забавянето на административната реформа също би могло да доведе до неизпълнение на бюджета, смята той. По думите му правителството трябва да мобилизира приходните администрации да работят в ускорен ритъм.



Предизборен фонд



Спорните 500 млн. лв. във фонда за проектно финансиране, наречен публична инвестиционна програма Растеж и устойчиво развитие на регионите, са в резерва за непредвидени и неотложни разходи. В закона за бюджета е записано само, че условията и критериите за избор на проекти се определят от Министерския съвет, като те трябва да целят постигане на икономически растеж, устойчиво развитие на регионите, създаване на възможност за генериране на заетост и доходи и повишаване на конкурентоспособността на икономиката.



Финансовият министър Петър Чобанов обясни, че критериите, на които ще трябва да отговарят проектите, се разработват в момента, както и че фондът ще отпуска до 15 млн. лв. за общински проекти и до 30 млн. лв. за проекти на министерствата. Класирането им ще се извършва от междуведомствен съвет с участието на министри и представители на сдружението на общините. Опозицията неясно защо ги нарича предизборни пари.




Данъчно милосърдие



В преходните и заключителните разпоредби на закона за бюджета е записана и идеята за въвеждането на необлагаем минимум за доходи от трудови правоотношения до размера на минималната работна заплата. Отново без разчет и анализ за ефекта и с обещания, че механизмът как да става това ще се избистри впоследствие. Икономисти и работодателски организации я определиха като вредна, тъй като ще увеличи сивата икономика и е първа крачка в посока промяна на философията на пропорционалното облагане (т. нар. плосък 10% данък). Засега се върти идеята през 2015 г. да се върне събраният през 2014 г. десятък на хората с доходи до 340 лв. - минималната заплата.

Facebook logo
Бъдете с нас и във