Банкеръ Daily

Общество и политика

Би Би Си вече не е лидер на доверие

Само две години преди стогодишния си юбилей радиосъобщителният и телевизионен комплекс Би Би Си е изправен пред сериозно предизвикателство. Наскоро социологическо проучване показа, че Би Би Си вече не е информационният източник, който се ползва с най-високо доверие в Обединеното кралство.

По-конкретно данните сочат, че 69% от британците имат доверие в новините на Би Би Си, а за конкурентната медия - Ай Ти Ви нюз - процентите са 73. Все пак Би Би Си е в по-изгодна позиция в сравнение със Скай Нюз, които са на трето място по доверие – само 55% от анкетираните смятат, че в разпространяваната от тях информация си струва да се вярва.

Проучването е проведено сред над 2000 души в периода между 18 и 20 декември 2019 г. и е извършено от Savanta ComRes. То показва и че 67% от анкетираните подкрепят премахването на сегашната система на финансиране на Би Би Си или най-малкото смятат, че тя съществено трябва да се реформира.

Не трябва да се пренебрегва обаче фактът, че социологическото проучване се провежда седмици, след като британският премиер Борис Джонсън обяви, че не е ясно дали медията ще продължи да бъде финансирана с обществени средства. Джонсън официално заяви, че може да предложи намаляване на лицензионната такса. Това стана, малко след като двете основни политически партии във Великобритания обвиниха Би Би Си в пристрастия около изборите.

Освен това от британското финансово министерство потвърдиха, че Джонсън е говорил с техни представители, че лицензионната такса трябва да се преразгледа и че трябва да се помисли дали онези британци, които не я плащат, трябва да бъдат съдени.

Припомняме, че Би Би Си често е била сочена за медия еталон. От една страна предоставя точна и обективна информация, разполагайки с над 2000 журналисти не само на територията на Великобритания, а от друга – няма реклами и е политически автономна. Не на последно място тя продава по цял свят иновативни и успешни продукции.

Освен това всяко британско домакинство, независимо дали в него се ползват обществени медии или не, плаща по около 155 паунда годишно лицензионна такса на Би Би Си. Благодарение на тези такси радиосъобщителният и телевизионен комплекс генерира годишно над 3.8 млрд. паунда. Тази сума обаче е само 75% от приходите на Би Би Си. Останалите се събират от продажба на собствена продукция.

Други по-любопитни резултати от социологическото проучване на Savanta ComRes са, че около 55% от анкетираните са признали, че имат по-голямо доверие на новините по телевизията, отколкото на тези, разпространявани от уебсайтовете и вестниците. В същото време само 5% са заявили, че вярват повече на информацията в уебсайтовете и вестници, отколкото на тази, излъчвана по телевизията.

Освен това на въпроса вярвате ли в информацията, публикувана във вестниците, над половината от анкетираните британци са заявили „изобщо не“ или „не много“.

Шестдесет процента от участвалите в проучването са обявили, че телевизията е техен първоизточник на новини, като този дял нараства до 79% при хората на възраст над 55 години. По-младите имат по-различни навици. Само 39% от хората на възраст между 18-34 години са заявили, че телевизията е основният им източник на новини, докато 60% са обявили, че черпят информация най-вече от социалните медии.

От Savanta ComRes коментират, че резултатите от социологическото им проучване показват, че Би Би Си вече не е монополист на доверие и че британците са променили навиците си на черпене на информация за случващото се в страната им и по света.

Facebook logo
Бъдете с нас и във