Банкеръ Weekly

Общество и политика

Безпомощни ли са помощните училища?

Скандалният случай с Ана-Мария в столичното Четвърто помощно училище "Проф. Димитър Кацаров" извади наяве абсолютната безпомощност на българските институции да се грижат за децата в риск. Уж текат разследвания, правят се инспекции, а три седмици по-късно никой не може да каже дали върху страдащото от аутизъм момиче е било упражнено насилие. За сметка на това ясно се видяха пробойните в нереформираната ни образователна система, функционираща предимно, за да "мачка" умните, талантливите и различните.

Служебният министър на образованието Румяна Коларова каза, че системата в момента не гарантирала грамотност. Но по-страшното е, че тя не гарантира нито физическото, нито психическото оцеляване на най-уязвимите деца. Неадекватен надзор от страна на педагогическия персонал, механизми за противодействие на училищния тормоз, които "живеят" само в прашасалите бумаги, липса на задължителното видеонаблюдение, пълно безразличие на институциите към жалбите на засегнатите семейства. И в конкретния случай трябваше първо телевизионните камери да нахлуят с взлом във въпросното училище, за да се самосезира тежко бюрократичният държавен апарат.

Образователното ведомство и Държавната агенция за закрила на детето се надпреварват да трупат точки с изненадващи проверки и доклади, надцакват се със санкции. Директорът Венета Бочева бе наказана с предупреждение за уволнение. Но дали чак сега са разбрали, че в този тип училища служителите си прехвърлят децата от ръка на ръка, без да познават поведението и реакциите им? Или пък, че никой не проверява системно преподавателите за психическото им състояние? Едва ли...

Всъщност не всички помощни училища са безпомощни. Има и "бели лястовици" като школото "Петър Берон" в Търговище, което за трета година прие стажанти от Швейцария. Колежаните от популярните по целия свят Валдорфски частни училища ще проведат у нас социалната си практика, ключов момент в която е работата с деца в нужда. Швейцарците ще помагат на българските ученици да рисуват, да пеят, да танцуват и да спортуват, а за преодоляването на комуникационната бариера помагат ученици от местната езикова гимназия. Това е съвременен образователен модел, който е полезен за всички страни. Въпрос на мислене, организация, инициатива и истинско желание да се помогне на тези деца.

Facebook logo
Бъдете с нас и във