Банкеръ Daily

Общество и политика

Без електрически тротинетки по тротоарите

Парламентът прие промени в Закона за автомобилните превози на първо четене. "За" тях гласуваха 96 народни представители, "против" – 3-ма и 24 се въздържаха.

С предлаганите промени, внесени от Министерския съвет, в Закона за автомобилните превози се предвижда намаляване на превозвачите, които не отговарят на условията за установяване, т. нар. пощенски кутии, както и намаляване на административната тежест на лицата, осъществяващи таксиметрова дейност.

С текстовете се създава единен публичен таксиметров регистър. Друга част от промените касаят създаването на условия за ограничаване на възможностите за извършване на нерегламентирани превози и повишаване качеството на извършваната контролна и административнонаказателна дейност. Предмет на законопроекта е и регламентирането на превозите с атракционна цел, както и Пътната помощ.

В законопроекта се предвижда изискването за оборудване с обезопасителни колани да не се прилага за моторни превозни средства от категории М2 и М3, клас А и клас I, както и от категории М2 и М3, клас В и клас II, с които се извършва специализиран превоз и превоз на пътници по редовни автобусни линии. Тази мярка касае случаите, когато превозът е с еднопосочна дължина на маршрута до 30 км. Изключение ще правят специализираните превози на деца или ученици.

С преходните и заключителните разпоредби от законопроекта се предвижда промяна в Закона за движението по пътищата, засягаща регламентиране на правилата за движението по пътищата с електрически тротинетки. В законопроекта те са наречени индивидуални електрически превозни средства.

С текстовете се въвежда легална дефиниция на "индивидуални електрически превозни средства" и "самобалансиращо се превозно средство". Водачите на електрически тротинентки са длъжни да ползват в тъмните часове на денонощието или при намалена видимост светлоотразителни елементи върху видимата част на облеклото.

Електрическите тротинетки ще могат да се движат по велосипедните алеи, а при липса на такива – в дясната част на платното за движение. Абсолютно забранено е движението с тях по пътища с максималната разрешена скорост 50 км/ч., по пешеходни зони и тротоари, както и в бус лентите. Забраняват се и разговорите по мобилен телефон, както и двама души да се возят едновременно на едно превозно средство.

Ограничението на скоростта е 25 км/ч.

Минималната възраст за управление на електрическа тротинетка е 14 години, като 14-годишните ще могат да се движат само по велосипедни алеи, а над 16 години - и по другите разрешени пътища. За водачите до 18 години ползването на каска е задължително. При придвижване през нощта водачите трябва да имат светлоотразителни елементи в облеклото си и да карат с включени светлини.

"Законът за автомобилните превози е важен, ще го подкрепим, но въпросът е да видим общата картина в този сектор", заяви председателят на Комисията по транспорт и информационни технологии и депутат от ДПС Халил Летифов по време на разискванията в пленарната зала.

Според депутата предложенията за регламентиране на движението на електронните тротинетки е опит да се регулира тази дейност. "Това няма как да бъде спряно, то се разпространява и ще се разпространява. Ще се направи опит да се контролира и да се следи произходът, мощността, скоростта, но ние трябва да създадем едни правила и култура на движение, защото това ще бъде изпитание в следващите може би 5 и 10 години, докато се научим как се движим", посочи Летифов.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във