Банкеръ Daily

Съпредседателят на "Демократична България" Христо Иванов:

"Автомагистрали" пълни шкафчетата на Борисов и убива бизнеса

S 250 c778b01c db63 4a33 b8ca 6f8d20bc4db9

Съпредседателят на "Демократична България" Христо Иванов днес подаде сигнали до Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ), до Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и до Европейската комисия заради начина, по който държавното дружество "Автомагистрали" получи и изпълнява договори за близо 5 млрд. лева за пътни строителни дейности.

В последните години дружеството получи огромни суми за строителство на пътища като автомагистрала Хемус", както и за ремонтни и укрепителни дейности. Средствата не само се възлагат на тъмно като се заобикаля Законът за обществените поръчки и се използва възможността за т.нар. "вътрешно възлагане", която европейското законодателство допуска за ограничен кръг случаи. Впоследствие "Автомагистрали" прехвърля работите на частни фирми, заобикаляйки законовата забрана да наема подизпълнители. Реално в цялата
схема липсва прозрачност, липсва конкуренция, липсва отчетност и публичен контрол.

Съпредседателят на "Демократична България" посочи, че в тази ситуация никой не може да каже кой носи отговорност и да гарантира за качеството. Той припомни публикациите и експертни мнения, според които отсечки, изпълнявани от "Автомагистрали", струват до два пъти по-скъпо от други сравними като сложност и изпълнение пътни участъци.

"Това оскъпяване всъщност е корупционният откат, който пълни шкафчетата на Бойко Борисов, който пълни гушата на Пеевски, на който се крепи корупционната империя на ДПС и ДС", заяви Иванов.

Той изтъкна, че докато схемата с "Автомагистрали" се използва за създаване на корупционен откат и пълнене на чекмеджета, бизнесът е ощетен. Иванов изтъкна още, че ако този корупционен откат бъде премахнат ще има пари за образование, за преизчисляване на пенсиите, а не за помощ от 50 лева, която е прах в очите на пенсионерите, за модернизация на здравеопазването, включително за други пътни проекти като магистрала "Черно море", за модернизация на БДЖ и т.н.

"Това убива конкуренцията в цял един сектор. Това създава изсмукване на жизнени сокове от българската икономика, създава едни мастодонти, които съществуват на абсолютно социалистически принцип. В същото време кризата ще елиминира огромно количество реални частни фирми и предприемачи. Хора, които са в реален бизнес, защото за тях помощи няма. През цялото време Бойко Борисов и Сачева приказват за някакви помощи, които щели да идват, но хората станаха луди за някакви си 24 лева. Докато компанията на Бойко Борисов, тази групичка около него и Пеевски, спокойно се разпорежда с 5 млрд. лв.", посочи Христо Иванов.

"Магистрала "Хемус" е проект с огромно национално значение, който ние подкрепяме, само че искаме да стане бързо, евтино и добре. Вместо това Борисов взима "Хемус" и нагло и открито казва, че ще стои на власт докато не го построи. Всъщност, ще стои на власт, докато той и неговите приятели не осмучат през тази схема, използвайки "Хемус" за оправдание, колкото може повече. През тази огромна черна дупка, която са направили за 5 милиарда досега. Взимаш този национален проект, правиш байпас на законодателството, след което започваш да разпределяш огромен национален ресурс към кръгове от фирми. Тези кръгове от фирми връщат обратно и ти пълниш шкафчетата, правиш
избори, купуваш медии", каза още съпредседателят на "Демократична България".

"Пускаме сигнал до КЗК, пускаме сигнал до АДФИ. Пускаме и сигнал до ЕК за нарушаване на европейските правила при обществените поръчки. Когато сме в парламента, ще стартираме анкетна комисия, която да изкара на бял свят цялата тази схема", заяви днес Иванов.

Той посочи и ангажимента на "Демократична България" в следващия парламент да внесе законодателни промени, "за да затворим тази корупционна дупка", както и да се въведат реални електронни обществени поръчки. По думите му електронните поръчки са начинът да се гарантира прозрачност на всички етапи от възлагането до изпълнението.

Описвайки порочната схема с "Автомагистрали Христо Иванов посочи и че за да работи този модел, трябва регулаторите да бъдат блокирани. Той припомни, че вчера кабинетът одобри законови промени, които ще бетонират на постовете им членовете на Комисията за защита на конкуренцията, ако бъдат приети от парламента.

"Ще прекратим предсрочно мандата на КЗК. Ще изчистим прокуратурата, но освен прокуратурата, ние трябва да освободим от калинки и корупционери и регулаторите и повече в България няма да има социализъм за приятели на Бойко Борисов", заяви Иванов.

Facebook logo
Бъдете с нас и във