Банкеръ Daily

Общество и политика

Автоинструктори излизат на национален протест на 7-и октомври

Автоинструктори от цялата страна излизат на общонационален протест на 7-и октомври. Недоволството на бранша е продиктувано от готвени промени в две наредби от агенция "Автомобилна администрация", касаещи условията за обучение на шофьорите и реда за провеждането на изпитите за придобиване на правоспособност. Според инструкторите текстовете на наредбите са лобистки, натоварват бранша с допълнителна административна тежест и представляват предпоставка за корупция

Протестът на автошколите е своеобразно продължение на недоволството им от януари, когато браншът демонстрира, изкарвайки стотици учебни автомобили в центъра на столицата. Тогава инструкторите протестираха срещу подготвяния електронен контрол по време на обучението и по времето на провеждането на изпита за шофьорска книжка, както и срещу увеличаване на учебните часове.

Спорните промени бяха подготвени от две министерства - на транспорта и на образованието, а след като няколко часа центърът на София остана блокиран от учебните автомобили, двамата министри - Росен Желязков и Красимир Вълчев, обещаха, че наредбите няма да бъдат приети и се договориха с протестиращите за създаването на работна група, оглавявана от директора на Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“ Малина Крумова, припомни пред БНР Малинка Бондаренко от Съюза на автомобилистите и добави: "Сега всички колеги се чувстват излъгани затова, защото това не се случи и както виждате, ние отново сме в готовност да излезем и да протестираме за правата си".

Браншът се обяви срещу изискването учебните автомобили да бъдат собственост на автошколите, както и срещу предложението учебните центрове да бъдат регистрирани като търговски обекти. Йонко Иванов от Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка с аргументите: "Автомобилите да бъдат на автошколите - собственост или на лизинг, явно тези хора не живеят в България".

Инструкторите са против и изискването за задължителна застраховка "Професионална отговорност", както и срещу въвеждането на електронно обслужване и електронна документация по време на обучението и провеждането на изпита, както и въвеждането на вътрешен изпит с електронен контрол.

Готвените промени в спорните наредби целят ликвидирането на малките фирми в бранша, каза председателят на Националния автоинструкторски съюз Стефан Малковски. "Въвеждането на така наречения вътрешен изпит е абсолютно подобие на този, който е пред ДАИ. Има Джи Пи ЕС (GPS) контрол - система, която проследява колата къде върви, какви грешки допуска курсистът, как се представя и накрая излиза резултатът - "да" или "не", посочи той пред БНР.

Видко Митрович от Асоциация за обучение в транспорта допълни: "Ще въведем система, която ежечасно ще следи всичкото обучение в цялата държава с Джи Пи Ес наблюдение, къде тръгнал, къде спрял, това е система за рекет".

Браншовите организации на автошколите са изпратили официално писмо до премиера и министрите на транспорта и на образованието, в което подробно са изложили исканията си за отпадането на спорните наредби и ако те не отпаднат, излизат на общонационален протест на 7-и октомври, категорични са автоинструкторите.

Facebook logo
Бъдете с нас и във