Банкеръ Weekly

Общество и политика

Американски психолози обясняват феномена „Юруш на тоалетната хартия“!

В САЩ и Канада - като в милата ни татковина: не можеш да си купиш колкото рула можеш да носиш или колкото събира багажника ти.

Кадри в социалните мрежи от последните дни - клиентки се карат за тоалетна хартия в магазин в Австралия

Първо изчезват санитарните маски. След това - дезинфектантите за ръце. После паникьосаните от коронавируса не прощават на тоалетната хартия. Защо?

Магазини в САЩ и Канада започнаха да поставят ограничeния колко пакета тоалетна хартия е позволено да се закупят от един клиент. Някои магазини в Австралия дори наеха охранители, които да следят продажбата на хигиенни консумативи.

Австралийски вестник стигна дотам, че отпечата осем допълнителни страници, като обяви и предназначението им – „тоалетна хартия в спешни ситуации“. Но каква е причината да се купува толкова много тоалетна хартия, след като тя не предлага никаква специална защита срещу COVID-19, а и не е жизнено необходима?

Възможен отговор дава Стивън Тейлър - клиничен психолог от Университета на Британска Колумбия и автор на „Психология на пандемиите“. В книгата си той прави исторически преглед как хората са реагирали при пандемии. Прави впечатление, че за разлика от случаи по-назад в миналото, днес масово хората реагират, изпадайки в паника.

 


Причина 1


Хората изпадат в крайности, когато получават не много логична информация.

Коронавирусът плаши хората, защото е непознат досега и около него има много неизвестни.

Паниката е обяснима - когато на хората се каже, че идва опасен вирус, но това, което им се препоръчва, е нещо елементарно – да си мият ръцете, е нормално те да се смутят и уплашат. Действието е напълно непропорционално на заплахата! „Чисто психологически е естествено да очакваме, че голямата опасност изисква и съответни по размер предпазни мерки“- обяснява Тейлър, цитиран от Си Ен Ен..


Причина 2


Хората действат панически, когато липсват ясни указания от страна на властите.

В няколко държави вече въведоха извънредно положение. „Кадрите с опоскани стелажи и рафтове обиколиха световните медии, като така провокираха хората от другите страни да започнат да се подготвят. Те очакват, че и при тях ще се случи същото”, обяснява психологът Барух Фишхоф, преподавател в Института за стратегии и политики от университета „Карнеги Мелън“.

„Ако обаче официално бе съобщено, че властите ще осигурят на населението всички предмети от първа необходимост и че за това вече е помислено, то хората нямаше да гадаят ще им трябва ли или не допълнително количество тоалетна хартия. Липсата на гаранции от страна на властите, увеличава търсенето”, обобщава Фишхоф.


Причина 3


Паническото купуване е лавинообразно.

Както вече стана дума, световните медии многократно показваха кадри с празни рафтове и препълнени колички за пазаруване. Зрителите по света виждат паникьосани купувачи и започват да търсят обяснение за поведението им.

„Хората са социални „животни”. Те не само взаимно се информират, но и насърчават едни други какви действия да предприемат. Така, наблюдавайки изпразването на магазините, и вие може да се „заразите” със страха на изплашените купувачи и да се втурнете да пазарувате, докато все още има тоалетна хартия. И нещо, за което до вчера сте смятали, че има риск да намалее, заради което сте тръгнали и да се запасявате, вече действително няма да го има” - продължава Тейлър.

Социалните мрежи са също сериозен играч на терена „поддържане на постоянен страх от коронавируса”. Дезинформацията се разпространява с лекота, а платформите, до които всеки има достъп в интернет, са като усилвател на паническите гласове.


Причина 4


Да бъдете предварително подготвени е естествено желание.

„Да се запасиш предварително, говори за практичност”, казва Франк Фарли, професор в университета „Темпъл” и бивш президент на Американската психологическа асоциация.

След като Центровете за контрол и превенция на заболяванията, а и други международни здравни агенции посъветваха хората в отделни държави да останат по домовете си и да избягват социалните контакти, то е естествено да искате да се подготвите предварително.

„COVID-19 провокира психология на оцеляването - трябва да живеем, колкото е възможно повече в домашни условия, заради това трябва да се запасим с най-важните „домашни потреби”, а те със сигурност включват тоалетната хартия”, обяснява Фарли. Освен това, когато тя свърши, с какво да я заменим? Това че австралийски вестник излезе с осем допълнителни страници - „тоалетна хартия в извънредни ситуации”,, предизвика усмивки, но едва ли дава отговор на въпроса.

Така или иначе тоалетната хартия е нещо, което винаги присъства в дома. Освен това е хигиенен материал с по-дълъг срок на годност. Дали сега ще вложите повече средства в това перо или на по-късни етапи, разпределени във времето, в конкретната ситуация е обяснимо да се избере първия вариант. „Причината – очаквате, че на по-късен етап няма да можете да излизате, рискувате да висите по опашки и като цяло да имате трудности с намирането й”, разяснява Фишхоф.

Стивън Тейлър припомня, че принципно Министерството на вътрешната сигурност на САЩ много преди COVID-19 е посъветвало американските граждани да имат запаси от първа необходимост – хранителни продукти, тоалетни принадлежности, хигиенни материали, лекарства – за период от минимум две седмици. Повечето американци обаче не го правят. А когато здравните власти публично обявят, че би било добре да си стоят вкъщи за по-дълго време, повечето от тях се сещат за заръките на Министерството на вътрешната сигурност и панически се втурват да „преизпълняват плана”.


Причина 5


Презапасяването създава усещане, че ситуацията е под контрол.

Хората, които се запасяват с провизии, мислят за себе си и семейството си, отговаряйки си на въпроса - какво трябва да направим, за да се подготвим за кризисната ситуация. За тях изобщо не е задължително да са здравни работници, болни пациенти или дори потребители, които са забелязали, че тоалетната хартия им е на свършване.

„Това поведение се дължи на масовата тревожност заради предстоящата непредвидима ситуация. Хората са разтревожени много преди да са се заразили. Те не мислят за по-голямата картина – какви ще са последиците от презапасяването с многото пакети тоалетна хартия. Постъпват така, защото се страхуват. А подготовката и планираните покупки връщат усещането за контрол над ситуацията, в която първоначално се чувстват напълно безпомощни.

„Ако купуването на тоалетна хартия ви дава усещането, че сте направили всичко, зависещо от вас, за да се чувствате подготвен за пандемията от COVID-19, то тогава в един момент ще освободите съзнанието си от тревожните мисли и ще започнете да мислите за други неща освен за коронавируса”, обяснява Тейлър. Образно казано – изпълнихте предварителния си план, справихте се със стрес теста.

Facebook logo
Бъдете с нас и във