Банкеръ Daily

Общество и политика

Акценти за 24 - 30 юли от Banker Weekly

Светлото бъдеще на прокуратурата е на един текст разстояние

Банално е, но ще го кажем: ако денят си личи по сутринта, 46-ото Народно събрание ще го бъде. Редовно избраното и пълноценно действащо правителство също. Хайде, няма да бъдем максималисти, но, ако не се изпокарат, т. нар. партии на протеста може да устискат фронта поне две години. И с подкрепата на БСП и ДПС, които имат да "бършат" достатъчно гузна съвест, да свършат две-три "неща", които никой не иска да свърши от 30 години. Нищо, че ни бодат очите всекидневно. 

 

Изборът на управител на БНБ още не е на дневен ред

Силно фрагментираният нов парламент започва работа. Очакват го много предизвикателства. Но пред политическите сили, които в дните след изборите направиха всичко възможно да създадат атмосфера на недоверие и липса на диалог помежду си, стои едно супер важно решение. Става дума за ключовата процедура за избор на управител на Българската народна банка, която изисква колкото се може по-широк консенсус.  Изборът на гуверньор отеква навсякъде по света - от Вашингтон, през Франкфурт до Токио. Именно поради тази причина, добрата практика е гуверньорът да се ползва с максимум политическа подкрепа, не само при гласуването в парламента, а и през целия си шестгодишен мандат.

Предварителните сондажи на "БАНКЕРЪ" показват, че въпреки своята изключителна важност тази тема още не е залегнала в предстоящия дневен ред на формациите, които вече обитават Сградата на съединението.

 

И бившият областен управител на София обслужил „Артекс“

Мине не мине време и в новинарския поток се появява поредния скандал, свързан със строителната фирма на семейство Мирянови - „Артекс“. Само през последния месец разправиите около строителството на небостъргача „Златен век“ в столичния район “Лозенец“ претърпяха няколко обрата. Преди дни стана ясно, че каквито и битки да води Дирекция за национален строителен контрол (ДНСК) със строителните предприемачи за спирането на градежа, няма как да ги спечели.

Както каза неотдавна директорът на строителния контрол – арх. Влади Калинов: „Виждам последователна подкрепа за "Златен век" от началото досега. Случаят със сградата започва през далечната 1996 г., като през цялото време и общината, и държавата са подкрепяли изграждането й“. Арх. Калинов е категоричен, че  разрешителното за строежа на небостъргача е изтекло, но собственикът на „Артекс“ -  арх. Пламен Мирянов, демонстрира спокойствие за крайния резултат от съдебния спор по случая. Може би то се дължи на няколко документа, свързани с градежа, които не се коментират в публичното пространство, но със сигурност ще натежат при окончателното съдебно решение.

 

Правителство ще има, но на каква цена

Това, което се чу от парламентарната трибуна в първия ден на 46-ото Народно събрание, подсказва, че редовно правителство все пак може би ще бъде съставено. Ключовите думи в изказванията на председателите на парламентарните групи бяха „диалог“ и "разум", всички говореха и за „изграждане на мостове“. В общата картина се вписа даже Десислава Атанасова, въпреки че целта на словото й беше да направи на пух и прах служебния кабинет.

Желанието да има редовно правителство беше демонстрирано дори от представителя на „Има такъв народ“ Тошко Йорданов. Но тази задача няма да е никак лека за постигане. На първо място партиите и коалициите ще трябва да се освободят от предизборните страсти, да позабравят за червените линии и да стъпят на здрава прагматична основа. Това условие е задължително, за да не се запътим много скоро към трети парламентарни избори, чиято висока цена никой не иска да плаща.

 

Бившият шеф на ТОЛ-а отново напира за поста

Помните ли истерията на българските шофьори от преди две години и половина? А потрошените нерви и пари, на които тогавашният министър-председател Бойко Борисов "тури пепел" с три оставки? За разлика от друг път, сега най-бързият отговор е най-верен: да, помним. Става дума за хаоса около въвеждането на прословутата ТОЛ-система, замяната на хартиените винетки с електронни, "изпадане" на част от плащанията от системата и т.н.

Сигурно ще е интересно да притоплим още няколко "тематични" ТОЛ-спомена - за обществената поръчка и цената ѝ - около 180 млн. лв.; за австрийците и българите, които ги доведоха; за българите, които изгоряха покрай това довеждане - за изсмуканото от пръстите поръчково дело срещу Лилана и брат ѝ става въпрос; за обещаните приходи от 1 млрд. лв. годишно... Е, накрая всичко излезе на светло - като въшка на чело: от януари 2019 г. насам, вместо по 1.3 млрд. лв. годишно, ТОЛ-системата е вкарвала в хазната едва около 900 млн. лв. за двете години. И още един детайл от безумието - в ТОЛ-управлението са назначени на работа близо 1000 души, но същинското стопанисване и отчитане на системата е поверена на външна фирма. Я срещу месечна "такса", я срещу отчисления от приходите.

 

Инженери сменят банкерите

Дигитализацията подменя традиционната работа на гише, за която бяха нужни условно казано специалисти, завършили „Финанси и кредит”. Работата от дистанция с клиентите обаче поставя нови изисквания към образованието и квалификацията на персонала. Търсят се хора с IT-специалности, завършили телекомуникации, административно обслужване, разбиращи от човешки ресурси. 

Дали такава тенденция се наблюдава и в България? В подбора на персонал за банките тя определено се наблюдава, каза Георги Първанов, специалист по човешки ресурси (HR), член на УС на Българската асоциация за управление на хора и управител на GP Career Club. „Автоматизацията, дигитализацията, отдалеченото банкиране орязват клоновата мрежа и променят коренно изискванията към персонала”, добавя той. Експертът наблюдава ръст в търсенето на „небанкови кадри” за банките. Причина за това са не само трезорите сами по себе си, но и високотехнологичните центрове, които се създават около тях на наша територия.

Традиционните банки вече са силно повлияни от интернет банките и се стараят да им подражават, защото може би те са бъдещето.

 

Драгирането на каналите подготвя Порт Варна за концесия?

Освобождаването на генералния директор на ДП „Пристанищна инфраструктура“ (ДППИ) инж. Ангел Забуртов на 16 юли е едно от малкото кадрови решения на служебния транспортен министър Георги Тодоров.

За разлика от управляващите калинки в БДЖ обаче в случая става дума за висококвалифициран експерт. Защото Забуртов е специализирал „Пристанищен мениджмънт“ в САЩ и Сингапур, „Meниджмънт нa ĸoнтeйнepни тepминaли” в Бeлгия и е зaвъpшил cпeциaлизиpaн ĸypc пo виcш пpиcтaнищeн мeниджмънт ĸъм Meждyнapoднaтa мopcĸa opгaнизaция пpи OOH. В пристанищната администрация Ангел Забуртов зaпoчвa paбoтa през 2003 година. Заемал е какви ли не ръководни постове, за да се стигне до януари 2014 г., когато е назначен за генерален директор на ДΠΠИ.

Така че по всичко личи, че не липсата на професионална експертиза, а нещо съвсем друго е наклонило везните в посока на уволнението му.

 

Да имаш добра диплома е страхотно, но не е достатъчно

Планът за възстановяване е готов, пускаме го за дискусии в Народното събрание. Отговорно заявявам, че няма да можем да излъжем Брюксел. Служебният вицепремиер Атанас Пеканов пред „БАНКЕРЪ“.

 

ГЕРБ замени върховенството на правото с върховенство на вожда

При капитализма на Борисов частните интереси станаха държавни. Той дойде, за да ни спаси от Сараите, сега те се връщат и ще ни спасяват от него. Икономическият експерт Евгений Кънев пред  „БАНКЕРЪ“.

Facebook logo
Бъдете с нас и във