Банкеръ Daily

Новата антикорупционна комисия:

Близо до Бог, далеч от реалността

Съдбата на Комисията за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобито имущество (КПКОНПИ) увисна на косъм. Управляващите упорито я добутаха до сетния й час и вкараха в парламента проекта за нов Закон за противодействието на корупцията (ЗПК), в който е регламентирана и новата Комисия за противодействие на корупцията (КПК). Политическата криза, в която се озовахме след оттеглянето на ИТН от коалицията обаче може да се окаже причина за замразяване и в крайна сметка за провал на законодателните намерения на управляващите, ако  последва и парламентарна криза, т.е. предсрочни избори.

В броените часове до влизането му в парламентарна зала и евентуално гласуването му, Законът за противодействие на корупцията все още е любопитен документ за идеите, които се въртят в главите на управляващите. Част от тях биха могли да се опишат като мегаломански, друга като диктаторски, трета са икономически несъстоятелни, но

всички заедно са плашещи.

Да започнем с това, кои са лицата попадащи под ударите на бъдещия закон. Те са горе долу половината от обществото, а може би и повече. Описът на лицата, които попадат под ударите на закона (чл. 5, ал. 1) започва от президента и 50 точки по-нататък  свършва с членовете на управителните органи на икономически обособените лица структурни единици по чл. 13, ал. 4 от Закона за публичните финанси. Тоест - в бъдещия нормативен акт е заложена работа за целия китайски народ, защото става дума за постоянно "профилактиране" и не по-малко от 20 000-30 000 "субекта" превантивните дейности по противодействието на корупцията, проверка на декларации за несъвместимост, имущество, интереси конфликт на интереси, несъответствие и прочие.

Далеч по простичко е устройството на самата комисия. Тя се състои от петима членове - председател, заместник и трима членове. За шеф на КПК може да се кандидатира всеки български гражданин с високи професионални и нравствени качества, който има висше юридическо образование и най-малко 10 години юридически стаж.

Изключително демократично! Но да не забравяме, че

управляващите вече са си избрали шеф на КПК,

далеч преди проектът да бъде гласуван в пленарна зала В тази връзка бе много любопитен развоят на заседанието в понеделник (14 юни) на Комисията по превенция и противодействие в парламента, обсъждаща процедурите и правилата по предлагане и прием на кандидати за КПКОНПИ. Тогава ДПС демонстрира майсторство в тънката политическа игра, опитвайки се да прецака премиера Кирил Петков и управляващото мнозинство в намеренията им да назначат за шеф на бъдещата антикорупционна комисия вътрешният министър Бойко Рашков. 

По време на заседанието, депутатите от комисията трябваше да приемат и процедурни правила за избиране председател на КПКОНПИ. За да спре Рашков от предначертания му път към антикорупционните върхове, Александър Несторов от ДПС поиска в закона да бъде записано, че кандидатите за поста не трябва да са по-възрастни от 65 години. Освен това предложи и към набора от документи на кандидатите, да бъде добавено и удостоверение за психическа годност. 

Предложението на ДПС логично срещна отпор, защото за никого не е тайна, че Бойко Рашков е на 67 години и няма как да отпадне от "надпреварата" заради възрастова формалност. След скорострелна словесна престрелка, предложенията на Александър Несторов бяха отхвърлени, защото за възрастовия "ценз" гласуваха само съпартийците му от ДПС, а по отношение на психическото здраве към тях се присъединиха и депутатите от "Възраждане".

ДПС не се отказа лесно и предложи

председателят на комисията да се избира с квалифицирано мнозинство,

т.е. с гласовете на 2/3 от народните представители, вместо със заложеното в проекта обикновено мнозинство. "При това положение председателят става несменяем", контрираха от "Продължаваме промяната", предложението отпадна и пътят на Рашков към върха на антикорупционната комисия вече изглежда чист.

Подминаваме тази несъществена подробност и се спираме на най-важното нововъведение в ЗПК - фигурата на разследващия инспектор. Те ще разследват по реда на Наказателнопроцесуалния кодекс (НПК) и ще са независими. Дотолкова, че даже и

преките им началници нямат право да им дават акъл,

нито път да се месят в работата им.

Така в йерархията на независимите длъжностни лица, освен прокурорите, вече се намърдват и разследващите инспектори от КПК. А над тях - само Иван Гешев (засега !) и Господ (завинаги, ако законопроектът мине на второ четене).

Инспекторите са новите богопомазани лица, които ще имат право да носят оръжие и да го използват, като впоследствие изготвят доклад за това. И не стига всичко това, ами те ще бъдат подпомагани от оперативни служители, ще се ползват с всички социални блага, определени в Закона за ДАНС и ще имат право да

прилагат специални разузнавателни средства.

Интересното е, че за изпълнение на задачите си КПК може да поиска служители от други институции, например - МВР, ДАНС, военното разузнаване и каквито още служби има - да бъдат командировани към комисията. Тоест - сега действащи служители на "Икономическа полиция", ГДБОП, агенти от ДАНС, служители от Сметна палата, инспекторати към министерства, Инспекторатът към ВСС, агенции и държавни комисии ще бъдат задължени по всяко време на денонощието да бъдат на разположение на антикорупционистите.

Законопроектът урежда и оперативно-издирвателната дейност в комисията - всичко известно от работата на МВР и ДАНС, от справки в информационни фондове до служители под прикритие, доверителни сделки, контролирани доставки...

Заслужава внимание и Глава Седма от проекта "Сигнали". Такива може да подава всеки, но анонимни "депеши" няма да се приемат. За му бъде обърнато внимание,

всеки сигнал задължително трябва да съдържа трите имена,

телефона, адреса, факса и имейла на подателя или на упълномощен от него адвокат. Освен това, в сигнала трябва да се описват не само твърдените нарушения, но и да се сочат данни и доказателства за тях. Проверките по сигналите са двумесечни, приключват с констативни актове и "водят" след себе си досъдебни производства, обвинителни актове и съдебни процеси.

Законопроектът е достатъчно доказателство за намеренията на управляващите да сглобят поредна суперинституция - с огромни правомощия и плашещи възможности. И да похарчат купчина пари за дейността й, която и в момента се върши в МВР, ДАНС, НАП, ведомствените инспекторати и т.н. За които и сега плащаме ние, данъкоплатците. А от утре ще плащаме двойно...

342355

Facebook logo
Бъдете с нас и във