Банкеръ Weekly

Общество и политика

Заетите "пътуват" към трайна безработица

Петстотин и петдесет милиона евро за подкрепа на политиките по заетостта, 270 млн. евро за социално включване, 38 млн. евро за модернизиране на институциите на пазара на труда и 38 млн. от евровалутата за техническа помощ. С тази влакова композиция от пари, които ще дойдат по оперативната програма "Развитие на човешките ресурси" (2014-2020), държавата ще направи втори опит да дръпне юздите на галопиращата безработица.

Досега три парламента, три правителства и три ръководства на Министерството на труда геройски похарчиха почти 2.37 млрд. лв. за временна заетост, обучения и преквалификации, в които участваха стотици хиляди безработни, фирми, образователни институции, местните власти в общините и неправителственият сектор. Ако се доверим на числата, излиза, че ефектът от трудовата гимнастика е мускулна треска за пазара на труда. През 2007-а, когато тръгна "работната" европрограма, средната безработица за страната бе 7.75 процента. Сега - през 2014-а, тя надхвърля 13 на сто.

Според председателя на парламентарната социална комисия Корнелия Нинова една от причините за увеличаването на безработицата е приключването на досегашните "Човешки ресурси". Но те съвсем не са приключили, тъй като схеми като "Подкрепа за заетост", "Първа работа", "Студентски и ученически практики" и "Алтернативи" на обща стойност 60 млн. лв. бяха удължени и ще продължават да действат до март 2015-а. Отделно управляващите са решени да наливат допълнителни бюджетни средства по национални програми в бездънната каца, наречена "временна заетост". Която доказано води единствено до трайна, но "квалифицирана" безработица. Около 5 хил. клиенти на бюрата по труда вече бяха назначени за по девет месеца като охранители по села и паланки. Парадоксалното е, че за тази дейност с крайно съмнителен ефект държавата ще плати над 16 млн. лв. на "народната милиция", за да варди селата от апаши, които най-вероятно получават социални помощи от същата тази държава. Това е блестящо олицетворение на омагьосания кръг, рожба на "временните" програми. Нищо чудно, след като договорите на петте хиляди охранители изтекат, те да се организират в партизански отряди и да започнат да нападат околните мандри, тъй като отново ще останат без препитание. Шегата настрана, но с подобни "внезапни хрумвания" от социален характер едва ли безработицата ще спадне до 10.9% през 2017-а, както планира правителството. Всъщност, като краен резултат, това може и да се случи, но по друг начин. Достатъчно е още няколкостотин хиляди обезверени трудоспособни българи да стегнат багажите си, за да потърсят не временна, а навременна работа в чужбина.

Останалите мерки, които ще "раздвижат" пазара на труда, са заложени в публикувания за обществено обсъждане законопроект за изменение и допълнение на Закона за насърчаване на заетостта. Визираните от Нинова поправки се отнасят до лицензирането на частните трудови посредници и до изясняване на функциите на наставниците, които ще обучават "новобранци" в предприятията. Но първото нововъведение по-скоро ще даде картбланш на некоректните посредници свободно "да си разиграват коня", докато второто май ще блокира мераците на бизнеса да учи стажанти.

Както "БАНКЕРЪ" неотдавна писа, кандидатите да работят в чужбина, които използват услугите на посреднически агенции, много често се оказват въвлечени в измамнически схеми. Една от малкото им защити, която гарантирано работеше досега, е изискването посредниците да са лицензирани и да регистрират в Агенцията по заетостта договорите, които са подписали с чуждестранни работодатели. В редакцията на закона обаче се предлага легализацията на контрактите да отпадне. Причината е писмо на Европейската комисия, която "считала", че регистрацията на посредническите договори не е оправдана от наложителна причина, свързана с обществен интерес. "Чуждестранните работодатели са дискриминирани спрямо българските", посочват от Брюксел. Изглежда, някой от властимащите е пропуснал да обясни на евробюрократите, че "общественият интерес" на хиляди българи не е да бъдат изпращани да спят по британските автогари и чешките улички от пишман посредници, които излизат в нелегалност веднага след като приберат комисионата за "услугата". В останалата част на Стария континент посредническите услуги може и да са строго регулирани и следени "под лупа" от местните власти, но у нас "ловците на лесни пари" все повече се увеличават, защото по презумпция остават безнаказани. Досега държавата лесно отнемаше лиценза за дейност на провинилите се фирми, тъй като депешите бяха с петгодишен срок на валидност. А поредната неприложима в нашите условия евродиректива ни "препоръчва" разрешителните да станат безсрочни. Съответно и измамите...

Извън промените, свързани с "гениалната творба" на Европейската комисия, законопроектът включва и промяна в чл.41а, ал.3 и чл.55г, ал.3. Според вносителите тя ще доведе "до разширяване обхвата на лицата, които могат да изпълняват функциите на наставник, и ще подобри достъпа на работодателите до насърчителните мерки за чиракуване". Но "разширяването" на наставниците на практика се оказва "стесняване". Това ще бъде реалният ефект от изискването те да притежават "минимум пет години професионален опит по същата професия, занаят или квалификация, удостоверена с документ, и поне три години професионален опит по същата професия или занаят". На първо място, така формулиран, текстът е откровен нонсенс. Излиза, че тези, които имат например тапия за шлосер, трябва да са работили пет години, за да обучават стажанти, а за тези без документ са достатъчни и три години. При все че е по-логично за по-квалифицирания наставник да се изисква по-малък стаж, тъй като той е практикувал и по времето на средното или висшето си образование. Друг е въпросът, че много фирми, които искат да обучават млади работници, няма да покрият изискванията, ако длъжностната характеристика на обучителите им се разминава дори с буква от тази на служителите, от които се нуждаят.

Facebook logo
Бъдете с нас и във