Банкеръ Weekly

Общество и политика

За гъби от врата на врата

Кандидат-депутат, на възраст между 40 и 50 години, с интелигентно и разбиращо лице се доближава към вас в магазина, любезно се представя, че е от партията Х, подава визитката си, след което скромно обяснява, че може да го потърсите винаги, ако имате нужда от нещо. И си тръгва. От само себе си се разбира, че не става дума да ви напазарува, да нахрани децата или да отремонтира крана в банята. Човекът се интересува от вашите обществено-социални проблеми, за да изгради политическата си кампания върху тях. Той се опитва да внуши на избирателя, че не иска нищо от него, защото на хората им е писнало политиците да ги употребяват, и да гласува не за тези с голямата кошница с обещания, а за тези, които са помогнали да се запълни дупката на улицата пред къщата му.

Само за уточнение - онзи кандидат-депутат с визитката е "зает" от британския модел за реализиране на политически кампании. Едва ли той, или негов клонинг ще се срещне в България, защото у нас избори не се правят през цялата година, а на кампаниен принцип - когато вотът наближи, всички се сещат, че имат да кажат нещо на гражданите. Освен това дори и да демонстрират загриженост към проблемите на избирателите, българските политици пропускат да впишат в стратегиите си проблемите на гражданите. У нас силата не е в избирателите, а в политиците, които знаят и могат всичко. Те от години използват познати и шаблонни послания, уж водени от желанието да стигнат до по-многобройна публика. Някои дори разчитат на недобре забравеното старо - например последната кампания на Реформаторския блок. Оказа се, че видеото, в което се включиха много популярни телевизионни и актьорски лица, не е точно идея на рекламните и пиар стратези на реформаторите.

Модерен подход сред партиите тази година, които имат реален шанс да изпратят свои хора в Брюксел, е да се ходи от врата на врата. Лидерът на социалистите Сергей Станишев призна, че предизборната им кампания за евровота през май е вдъхновена от тази на Франсоа Оланд за президент на Франция през 2012-а.

"В основата на нашата кампания както в България, така и в Европа ще са активистите. На тях ще бъде поверена най-важната задача - да са близо до хората и да разговарят с тях", обясни Станишев. Това бил начинът да се пребори апатията на Стария континент. През 2009-а до урните са отишли едва 40% от европейците, имащи право на глас, и това дало шанс на десните партии да доминират в Европарламента, Еврокомисията и Съвета на Европа. Последиците са сегашното социално страдание. Най-важното било хората да гласуват, ако искат да променят Европа. Станишев щял да разчита на младите избиратели, заради което Партията на европейските социалисти, на която е лидер, щяла да води "кампания от ново поколение". "Участваш ли и ти?" е въпросът, с който активистите ще подканят европейците да гласуват за социалистите, а слоганът - "Почукай за вота", който на български звучи многопластово, бе преведен "От врата на врата".

Основният опонент на БСП - ГЕРБ, пък реши да няма кампания в обичайния вид. "ГЕРБ няма да прави предизборна пропаганда, а ще покаже какво е свършила. Ако българите имат глава на раменете си, ще могат да преценят",обобщи бившият премиер Бойко Борисов пред симпатизантите си в Бургас, докато режеше лентичката на най-голямата частна болница в града. След това препоръча на хората от околните жилищни блокове да се възползват от програмата за енергийна ефективност и да санират своите жилища. Борисов подчерта, че при всеизвестния бургаски шовинизъм, ако местните се запалят по идеята, градът може да се нареди на първо място в тази сфера. И продължи да инспектира ремонта на пътя Поморие-Сарафово, сякаш все още е министър-председател.

"Решихме, че за тези избори няма да правим пищни концерти, нито ще харчим пари за мащабни билбордове . Националният съвет реши да заложим на срещата с хората. Бойко Борисов обикаля страната, до изборите ще я обиколи още веднъж. Това е по-удачният вариант да стигнем до всички, а е съобразен и със ситуацията на българския медиен пазар", заяви за "БАНКЕРЪ" Николай Николов, говорител на ГЕРБ.

Обичайна ще е кампанията и на ДПС. Според пиар експерта им Любомир Методиев тя ще е традиционна, "няма да откриват топлата вода". Ще използват всички стандартни средства за комуникация на посланията си - стандартни клипове, хроники, реклами, брошури. Към тях се прибавя и задължителната среща на кандидатите за евродепутати с избирателите не само у нас, но и в чужбина, където има български преселници. Това бил изключително работещ подход.

Българските политици съзнават стратегическото значение и на онлайн присъствието си. Това обаче съвсем не е достатъчно - иначе не биха се съгласили изказванията на евродепутати като например Евгений Кирилов от БСП да стоят в сайт между "светски новини" и реклама на марка ракия. Въпреки че мрежата се използва предимно от младите, образованите, икономически активните и бизнеса, от ДПС твърдят, че били първата политическа партия в страната с Фейсбук профил, създаден още преди четири години. Възможно е, но едва ли ще разгърнат потенциала му, както екипът на Обама. Подобна е и ситуацията със страницата на Бойко Борисов, чиито основни съмишленици трудно ще споделят инициативността и активността на лидера си в нета.

Според новия Изборен кодекс държавата за първи път ще отпусне по 40 хил. лв. за реклама в медиите на малките участници - тези, които нямат държавна субсидия. Съдейки по неформални разчети, се очаква в тази кампания към средствата за информация да се "отклонят" повече от половин милион лева. Но с парите няма да се покрива присъствие в социалните мрежи. И правилно, все пак не всеки може да поддържа "Фейсбук" страница срещу 50 хил. лв., както една млада пиарка на земеделския ексминистър от времето на ГЕРБ Мирослав Найденов.

Някой беше казал, ако искате да спечелите изборите, направете си вестник, който да изглежда свободен, тъй като дори свободни, медиите никога няма да превъзмогнат проблема на изкривеното огледало. Неблагополучията в предизборната суетня обаче не произтичат само от медиите, а и от кампаниите, които са направени така, че посланията им, разнасяни по модния метод от врата на врата, да стигнат до избирателя и да го пратят... за риба. Или за гъби. Все тая. И онлайн, и офлайн изявите изискват от партиите и партийците задълбоченост, планиране и прецизиране. Но то засега не се случва, може би защото още не е дошъл кандидат-депутатът, който ще подаде визитката и ще си тръгне.

Facebook logo
Бъдете с нас и във