Банкеръ Weekly

Общество и политика

Болките в гърба - от тв рекламите

Случвало ли ви се да не може да се изправите заради нетърпими болки в гърба? Усещането сигурно е безкрайно неприятно, особено ако ви пречи да вдигнете капака (на автомобила), да напомпате бицепси само с едно пиене на кафе или пък да се излегнете на някой матрак, стига да успеете да избутате от него Андрей Слабаков и Ернестина Шинова.

Ако всекидневно слушате как да се избавите от болки в ставите, ако стоматолозите продължават да ви зомбират с определена марка паста за зъби, а козметичните компании ви "обещават" да изтребите пърхота и да заздравите косъма единствено с техния иновативен продукт - спукана ви е работата. Учени от университета в германския град Любек са установили, че когато човек чете за болки или чува оплаквания, мозъкът му започва погрешно да мисли, че тялото страда. Според изследванията само 15% от болките били причинени от реален физически проблем. Така че ако ви мъчи гърбът, нищо чудно това да е в резултат от гледането на реклами за лекарства, които обещават изцеление.

Но ако немските реклами предизвикват болки в кръста, зрителите на български реклами трябва да се превиват на четири крака, т.е. съвсем да не могат да мръднат. Едно от най-актуалните доказателства за това е рекламата на илач за костите и ставите, който проф. Христо Мермерски упорито представя всяка вечер. Видеото е направено с малко средства и с нулева креативност, но пък има широка наситеност и се върти в праймтайма на търговските телевизии. При болки - пийте..., съветва професорът с бяла престилка. Ако не сте се излекували от този спот - "образец за ефективност" на посланието, пробвайте с други вещества. Едно от тях ни препоръчва известна актриса, като кърши крак връз крак и показва опаковката на продукта.

Българските реклами са толкова лековити, че могат да причинят системна тъпота. Ако човек гледа само телевизия, не му остава друго, освен като стане сутрин, да си сложи наколенките на доктор Ливайн, да намести космодискса, да пусне стийнмопа и да стиска палци да "няма свършване", както обещаваше една от рекламните кампании на киселото мляко "Бор Чвор". Телевизионните клипове на друга марка за млечни продукти - "Верея", освен че са доста продължителни, са и, меко казано, нестандартни. В един от тях например дама на средна възраст обяснява в две трети от времето как първият й гоблен е популярният " На водопой" и колко е трудно да се бродира. След което изведнъж се сеща, че всъщност работи в завод за производство на млечни продукти.

Хитът на сезона е реклама на ракия, в която млада дама излиза от фризьорския салон, докато дикторът обяснява, че в подобни ситуации е обичайно да й падне акумулаторът на колата. Традиционно пък било никой да не ви помогне, а ако все пак ви помогне, да ви вдигне настроението... а ако го харесате и го поканите на вечеря... Още по-любопитен е разказът на "потърпевшата" как мъжът спасител дошъл и казал "вдигай", но се оказало, че трябва да вдигне капака...

Отдавна е известно, че сексът продава, но българските рекламисти явно не умеят да боравят с обемите и откровено го преекспонират. Научно е доказано също, че алкохолът влияе пряко върху еротичното поведение на рецепиента, както и че ракията го повишава, но в същото време в големи количества едва ли работи позитивно за рекламираната марка. Пример за това е и рекламата на шоколад, в която млади дами, и не толкова млади и толкова дами, взимат по един стол, катерят се на последния етаж на кооперацията и наблюдават с бинокъл как дузина мъже излизат голи от банята в съседния блок. Да не говорим, че водката дава сили на Снежанка да изчисти всички преспи, на барманките да връзват възли с език... Или че соковете се правят от говорещи и пеещи плодове, които пият СОК...

Рекламите бъкат от препечени филии, случайни непознати със свръхсили и всички са възбудени постоянно, коментират потребители в интернет форумите. Неособено ласкави са и отзивите за кампанията на марка бира, която иначе е симпатична. В нея винаги има лайтмотив, който показва как двама мъже безмълвно си пият бирата, дори и след като до тях кацнат извънземни, или някой ги облива с пяна. "Не мога да вникна в посланията на "Загорка". Предполагам, че това е предизвикана проява, появила се като следствие на вродената ми природна тъпота и нисък ителект . Поради което: спешно търся някой да ми ги разясни, защото сън не ме лови и мира ме не `фаща от това...", пише Кан Багатур. Според него в този случай "смисълът е, че няма смисъл". Но обстоятелството, че са го впечатлили точно тези реклами, само по себе си го опровергава.

Може би, ако и нашето законодателство разреши рекламата на медицинската марихуана, ще облекчи страданието на българските телевизионни зрители. Техните колеги от Ню Джърси, Чикаго и Мазачузетс (това са част от 20-те щата в САЩ, в които мединската марихуана е законна) за първи път ще могат да гледат спотове с този "продукт". Разбира се, компанията Marijuana Doctors ще я излъчва само в късните часове. Целта е да се предпазят хората, като не се снабдяват с трева от съмнителни източници. Затова в ефира ще се върти видео, в което подозрителен мъж се опитва да продаде суши в малка тиха уличка, а внушението трябвало да подскаже, че щом никой не иска да купи суши от такъв подозрителен тип, защо да купува и марихуана от него. Дали пък местните копирайтъри не са ползвали услугите на същия тип, след което са дали от консистенцията и на рекламните мениджъри в телевизиите?

Проблемът е, че заради качеството си българските реклами предизвикват не само болки в кръста или гърба. И потребителят, към който са насочени, трябва да приема не само системно болкоуспокояващи, но и успокоителни. Както показват и последните ни рекламни постижения, стана традиция да се правят болезнени от към чувство за хумор и креативност послания. Обичайно е те да не работят за клиента, който явно е старателно упоен от рекламистите, че ще постигне завидни продажби. Успокоителното хапче в случая е в ролята на дистанционното - то може да унищожи причинителя без резки движения, само с едно докосване на едно копче.

Facebook logo
Бъдете с нас и във