Банкеръ Weekly

Общество и политика

Купуваш кола, а тя - запорирана

Запорирани автомобили се продават безконтролно на нищо неподозиращи купувачи в България. С това съобщение ни изненада председателят на Съвета на нотариусите Красимир Катранджиев. През офиса му вече са минали няколко такива сделки. Изпищяли са и негови колеги, но да се установи виновен - не можело да става и дума.

Обявлението, че една кола е запорирана, може да закъснее с месеци. А понякога собственикът й може и въобще да не узнае за това. Причина за това е дупка в законодателството, заради която нотариусите, които най-често изповядват сделките за продажба на МПС-та, нямат връзка с регистъра на КАТ. Но запорите, които съдебен изпълнител или друг държавен орган е наложил върху автомобилите, се вписват само в него. Това обясни Катранджиев за в. "БАНКЕРЪ" и допълни:" В страната има 28 районни управления на МВР, респективно на КАТ. Как един нотариус или купувач да провери в техните регистри - за всяко искане трябва да има надлежно попълнена бланка. А може днес колата още да не е вписана, а утре - след продажбата - да е".

При това положение сделката за покупко-продажба минава почти безпрепятствено през нотариалните кантори. Както бе казано, собственикът на колата разбира, че тя е запорирана едва когато купувачът на возилото отиде до КАТ, за да регистрира МПС-то. Обикновено тогава служителите на Пътна полиция му съобщават, че няма как да прехвърли колата на свое име. За да се случи това, е нужно институцията, наложила възбраната, да се обади в КАТ и да вдигне запора. Но едва когато старият собственик на возилото си плати задължението.

Нотариусите смятат, че при покупка на автомобил новият собственик рискува по-малко, ако спази законния 14-дневен срок за регистрация на сделката пред КАТ. Така има по-малка вероятност покупко-продажбата да бъде обявена за недействителна. Има се предвид, че често новите собственици на автомобили не регистрират сделката в КАТ и тогава задълженията на стария собственик могат да възпрепятстват използването на колата. В такъв случай доказването на собствеността става само с нотариално заверен договор. Има вероятност сделката да бъде обявена за нищожна и ако потърпевшият докаже пред съда, че старият собственик е продал автомобила, въпреки че е знаел за задълженията си към държавата.

Нотариусите съветват преди подобна сделка купувачът да изиска от собственика на колата да извърши пред него проверка в КАТ за евентуален запор. Проверката трябва да се извърши по месторегистрацията на автомобила, тъй като дирекциите на КАТ също нямат единна връзка помежду си. Така, ако колата е регистрирана в Плевен, но се извърши проверка в София, може да излезе, че тя е "чиста", а реално да има запор върху нея.

Предпазливите купувачи правят анекс към договора, с който си гарантират - ако колата е под запор, новият собственик да има право да развали сделката в рамките на около седмица. Или договарят условие - разплащането да стане, след като се пререгистрира автомобилът в КАТ. Това важи обаче само ако за колата се плаща в брой и не е била обект на бартерна сделка.

На фона на това изобилие от "търговски" комбинации, за да бъдат чисти, нотариусите искат да си плащат, но да имат достъп до базата данни на КАТ.

В противен случай правата на гражданите, които са купили запориран автомобил, няма да са добре защитени. Причината е, че законът не изисква, когато се налага запор, да се уведомяват трети лица, няма и публичен регистър на наложените запори.

Facebook logo
Бъдете с нас и във