Банкеръ Daily

Новини

Варненският „Фауст” със статуетка от „Сцена на кръстопът”, Пловдив 2010

Най-новата постановка на Драматичен театър „Стоян Бъчваров” Фауст” по Йохан Волфганг фон Гьоте на режисьорката Лилия Абаджиева, с която варненските творци откриха Международния театрален фестивал „Варненско лято” тази година, покори публиката и на 14-то издание на театралния фестивал „Сцена на кръстопът” – Пловдив 2010, който се проведе в периода от 10 до 23 септември. Нестихващите в продължение на 25 минути аплодисменти след края на спектакъла, състоял се на 20 септември на сцената на Драматичния театър в Пловдив, както и емоционалните реакции на отделни режисьорски решения и актьорски постижения по време на самия спектакъл, му отделиха заслуженото първенство сред общо 12 постановки на театрални колективи от цялата страна. Журито, съставено от специално излъчени театроведи, журналисти и представители на спонсорското общество, единодушно посочи суперпродукцията на Варненския Драматичен театър за свой фаворит. Отличието за най-добро представление на голяма сцена, придружена със статуетката „Сцена на кръстопът” и парична награда бяха връчена късно снощи на режисьорката Лилия Абаджиева.
За пръв път в своята 14-годишна история фестивалът „Сцена на кръстопът” отбелязва със специални награди най-значимите театрални постижения у нас. Отличие за най-добра актриса получи Ирини Жамбонас (Ремей в Канкун от Жорди Галсеран, пост. Бина Харалампиева, МГТ Зад канала и ДТ Пловдив), а за най-добър актьор – Деян Донков (Лопахин във Вишнева градина от А. П. Чехов, реж. Крикор Азарян, НТ Иван Вазов). Бяха връчени и аналогични награди за театрални постижения на камерна сцена.

Tеатроведката Пенка Михайлова, респектирана от текста, режисурата, сценографията и актьорското присъствие, нарича варненския „Фауст „уникално преживяване” и дава на Стоян Радев в ролята на Мефистофел оценката „брилянтен”. „Михаил Мутафов за пореден път показа класа и школа в ролята на Фауст”, пише още Михайлова, като не пропуска да отбележи убедителните превъплъщения на Гергана Плетньова /Гретхен/, Биляна Стоева /псевдо Гретхен/, Веселина Михалкова /Марта/, Даниела Викторова, Тони Карабашев, Теодора Михайлова, Владислав Виолинов и да подчертае ансамбловия подход в режисьорската трактовка. Лилия Абаджиева, подбрала също и музиката, и хореографията за „Фауст”, разказа още през лятото във Варна, че носи идеята за тази постановка близо 9 години.
Интересните сценографски решения на Васил Абаджиев и светлинните ефекти, чрез които в определени моменти театралната постановка постига въздействие, сходно с произведение на съвременното визуално изкуство, допълват органиката на цялото. „Към пророческия и огромен текст на Гьоте и двамата – режисьорката и сценографът, са подходили със съответстващия постановъчен размах. Това е точното определение”, обобщава театроведката.
„Отдавна харесвам режисьорския стил на Лилия Абаджиева и се надявах да имам възможността някой ден да работя с нея. Ето че това наистина стана. Безкрайно съм й благодарен, че ми повери ролята на Мефистофел. Изключително силен, изтъкан от философски обобщения за вечното противоборство между злото и доброто, както и за многобройните лица на изкушението, този образ е едно голямо изкушение и още по-голямо предизвикателство и за актьора. Щастлив съм, че моят Мефистофел се получи”, казва Стоян Радев и цитира многозначително самия Мефистофел:
„Защо творчество кипи, щом в нищо се превръща всичко сътворено?
И истината е такава: не е било, каквото отминава...”.

Facebook logo
Бъдете с нас и във