Банкеръ Daily

Новини

В ПЪТНАТА АГЕНЦИЯ ПРИЗНАХА ЗА ГРЕХОВЕТЕ НА БАТКО

Макар и с половин уста на 1 октомври ръководството на национална агенция Пътна инфраструктура призна грешките в управлението на предшествениците си. Всички направени одити през последните години са показали сериозни слабости в тръжните документи и процедурите по възлагане на обществени поръчки. Затова възнамеряваме да утвърдим нови правила за провеждането им, заяви председателят на надзорния съвет на институцията Иван Атанасов.
Предстои да бъдат оформени типови договори за възлагане на обществени поръчки. Стандартизираните контракти ще покрият целия сектор от дейности, управлявани от агенцията - проектиране, предпроектни проучвания, рехабилитация, ново строителство и надзор. Освен това в досегашната структура на ведомството ще бъдат създадени и две изцяло нови дирекции - Вътрешен одит и Оперативен контрол и управление на риска, които ще са под прекия контрол на надзора.
След като Европейският съюз спря средствата, които получаваме по оперативните програми Транспорт, Регионално развитие и по ФАР и ИСПА, сега трябва да докажем, че сме подобрили контрола при сертифицирането и разплащането. Това ще стане и с помощта на новата информационна система, която също ще подобри прозрачността, отбеляза изпълнителният директор на агенцията Димитър Иванов. Специалният софтуер ще контролира всички пътни проекти, като е възможно да бъде свързван и със структурите на Европейската комисия, за да може и оттам да следят какво се случва във всеки един момент у нас. Системата обаче ще е готова най-рано през следващата година. Тепърва ще се преценява какво да включва тя, а и в бюджета за 2008-а не е предвидена нито стотинка за нея.
Ориентировъчната стойност на софтуера е около 5 млн. лв., но ще ги планираме в средствата, с които ще разполагаме през следващата година. Възможно е при разпределението на натрупания излишък да получим определена сума за тази цел, каза Иванов. По думите му за 2009-а Националната агенция Пътна инфраструктура ще поиска бюджет от 382 млн. лв., за да могат да бъдат разплатени натрупаните задължения към български фирми, както и да се завършат започнатите проекти.
Положението с новите обекти съвсем не е розово. При изграждането на магистрала Люлин забавянето е сериозно. Това е наложило увеличаване на екипа, който отговаря за координацията на този проект в пътната агенция, и съвсем скоро на изпълнителя - турският консорциум Мапа - Дженгис, ще бъде предложена нова програма за съоръжението.
Все още не е започнало строителството и на участъка от аутобана Марица, който трябва да свърже Тракия с гръцката и турската граница. Засега единствената новина е, че магистралата няма да се разделя на лотове, а довършването й ще бъде възложено на един изпълнител.
Няма яснота и кога точно ще бъдат обявени търгове за Струма. Има решение изграждането на трасето, поемащо основния трафик от столицата до гръцката граница, да се извърши на два етапа. Първоначално ще бъдат построени трите отсечки, за които вече има предвидено европейско финансиране - от Долна Диканя до Дупница (лот 1), Дупница-Благоевград-Симитли (лот 2) и Сандански - Кулата (лот 4). Чак след това ще се търсят още 600 млн. евро за изграждането на проблемния участък през Кресненското дефиле.

Facebook logo
Бъдете с нас и във