Банкеръ Weekly

Новини

Пивоварите вложиха 68 млн. лв. в инвестиции

Независимо от трудната икономическа ситуация у нас пивоварите за поредна година отчитат интензивен инвестиционен процес и динамика в производствените си листи с 14 нови продукта. Това показват данните на Съюза на пивоварите в България. Направените през 2012 г. вложения в дълготрайни материални активи, нови опаковки и производства надхвърлят 68 млн. лева, става ясно още от анализа.


По данни на Агенция Митници пък през миналата година постъпленията от акциз от бира са за 80.8 милиона, което е с 5.1% повече спрямо 2011-а. Според статистиката на Съюза на пивоварите през 2012 г. бирените компании в страната общо са реализирали 5 242 000 хектолитра пиво.


Според председателя на организацията ръстът на бирения пазар през миналата година най-вече се дължи на все по-широката производствена гама на бирените компании, която отговаря на високите изисквания на българските консуматори. Покачването на обемите в продажбите на бира беше генерирано основно през летните месеци на 2012 г., когато на пазара излязоха бирените миксове - комбинация от плодов сок и пиво. Проучванията показваха, че както в други Балкански страни, бирените миксове имат потенциал и на българския пазар. Алкохолното съдържание на тези марки (около и под 2 об. %) и свежият им плодов вкус ги прави много подходящи за горещите месеци. Очакванията ни се оправдаха и през лятото на 2012 г. бирените миксове доведоха до увеличаване на продажбите на бранша с около 7%, коментира Драган Радивоевич, който от четири години е генерален директор на Каменица АД. Той беше избран за председател на Управителния съвет на Съюза на пивоварите през 2013 година.


Национално представително проучване на IPSOS България за миналата година отчита, че през лятото българите пият бира десет пъти месечно, докато през зимата - шест пъти. Мъжете консумират бира два пъти и половина по-често, отколкото жените. През всички сезони най-активните почитатели на бирата са на възраст между 40 ndash; 49 години.


По отношение на опаковките отново има увеличение на продажбите в РЕТ бутилки, чийто дял достигна 59% от общия бирен пазар през 2012 година. Делът на стъклени бутилки е 28%, на кенове - 7%, наливно пиво - 6 на сто. Както и при другите бързооборотни стоки, тези цифри трайно показват преориентирането на консуматорите към продажби за вкъщи (т.нар. топъл пазар) и търсенето на по-евтини стоки.


По данни на агенция Нилсен през 2012 г. съотношението между студения (ХоРеКа) и топъл пазар е 22% към 78 на сто. Ежегодният спад в продажбите на бира на студения пазар е характерен за всички страни от Европейския съюз.


Членовете на Съюза на пивоварите притежават осем завода за производство на бира, които са собственост на: Болярка - ВТ АД, Бритос ЕООД, Загорка АД, Каменица АД, Карлсберг България АД и Ломско пиво АД. В бранша работят три самостоятелни предприятия за производство на малц и две малцерая към пивоварните компании, както и една фабрика за производство на хмелов гранулат и две бирарии-минипивоварни във Варна и София.


Съюзът на пивоварите в България е представителната организация на всички компании за производство на бира, малц и хмел в страната. Тази година към браншовата организация се присъедини и най-новата пивоварна в страната - Бритос ЕООД във Велико Търново, както и българското дружество на най-големия производител на малц в Европа - Малтери Суфле ЕООД, с което консолидацията на бранша под егидата на съюза е 99 процента.

Facebook logo
Бъдете с нас и във