Банкеръ Daily

Новини

Малките квартални магазини са на път да преживеят своя ренесанс

Напук на добрите обороти, на които се радват новите молове и на проблемите, които имат търговците в старите такива, малките квартални магазини са на път да преживеят своя ренесанс. Това сочи анализът на Адрес недвижими имоти за този изгубил славата си сегмент на пазара. Търсенето на тези площи е нараснало с 12% за тримесечие, а сделки се сключват в рамките на две до три седмици. Голямото предлагане, особено в кварталите с много ново строителство, е причина за негативното движение на цените, но по-важният критерий за развитието на един сегмент - активността, е изцяло в полза на собствениците на такива активи.
Ако преди година търсенето на този тип имоти беше два пъти по-малко от предлагането, днес за 65% от наличните площи има клиенти, коментира Цветелина Тасева, изпълнителен директор на Адрес. Основната причина са ниските цени и промяната в навиците за пазаруване на потребителите. Когато хипермаркетите все още не бяха набрали скорост, хората пазаруваха всеки ден от един или два намиращи се наблизо супермаркета. Днес обаче този маниер е променен и по-голяма част от домакинствата пазаруват веднъж до два пъти седмично в някои от големите вериги, но неизбежно им се налага да допълват нуждите си от магазина в блока. С още по-голям сила това важи за стоките с по-малка трайност, каквито са плодовете и зеленчуците, както и цветята. Последните купуваме най-често инцидентно и е естествено да ги избираме в близост, обяснява новите тенденции Тасева.
Профилът на дребните търговци, които наемат такъв тип помещения, е разнообразен. Най-често се срещат наематели за хранителни магазини (в това число специализирани за месо), за плодове и зеленчуци и кафенета. Все по-рядко се отварят правят аптеки и сервизи. В средата на таблицата са салоните за красота (фризьорски, козметични салони) и цветята.
Кварталните магазини традиционно правят по-слаби обороти и печелят от надценката, но заради тежкия трафик в столицата хората са склонни да купят определени стоки за ежедневието си на по-високи цени, спестявайки си време и транспортни разходи. На това разчитат и търговците, които се захващат с този бизнес в момент на криза.
Персоналното отношение, което получават, и усещането, че не са загубени в множеството, карат хората за остават сантиментални към пазаруването в блока. Това е част от социалното общуване и хората се завръщат към него, след като в продължение на няколко години вървяха в обратната посока - да пазаруват в по-големи вериги, дори да пътуват дълго, за да го правят., споделя Тасева наблюденията на консултантите на АДРЕС в работата им с търговците. Що се отнася до сферата на услугите, там решаващо е съотношението цена-качество на помещението. Тогава и лесният достъп и местата за паркиране са от значение, а в центъра тези удобства липсват. Затова търговците предпочитат кварталите и подблоковите пространства, допълва Тасева.
Най-голямо е търсенето в старите квартали като Младост, Надежда, Дървеница. През последните месеци се увеличи активността в зоните по трасето на метрото, тъй като и пътникопотокът там нараства значително. Търсят се магазини с големина от 80 до 100 кв.м. По-големите помещения се наемат с цел комбиниране на офисна и търговска дейност.
Наемите на малките квартални магазини са намалели с 26.5% за една година. Спадът е сериозен, но по-нисък от този на главните търговски улици, където експертите отчитат 40% намаление на нивата. Най-голям е той в Манастирски ливади,Надежда и Лозенец, а най-малък в Лагера и Младост.
Очакванията на Адрес за развитието на сегмента са положителни, особено в следващите месеци, когато и сезонът предполага стартиране на нови инициативи. Лятото е по-лесно да се организират и довършителните работи на помещенията, а ниските цени на всички строителни материали правят начинанията по-изгодни.

Facebook logo
Бъдете с нас и във