Банкеръ Daily

Новини

Клъстър Електромобили иска 30% държавна субсидия

Най-малко 30% държавна субсидия от цената на електромобилите, поиска на пресконференция председателят на индустриалния клъстър Илия Левков. Подобна помощ не би натоварила бюджета, тъй като все още броят на екоколите в страната е твърде малък, добави още той.


От клъстър bdquo;Електромобилиrdquo; се надяват още до края на годината возилата с алтернативно гориво да влязат като понятие и в Закона за движение по пътищата. За целта вече са внесени писма в Министерството на транспорта, Министерството на вътрешните работи и в Автомобилната администрация.


Клъстъра представи и първия секторен анализ за развитието на електромобилите в България. Според него с производството на еко колите и частите за тях засега се занимават около 30 хил. души от близо 1000 фирми. За сравнение в сектора в свята работят 1.5 млн. души, като компаниите осъществяват продажби за над 250 млн. евро годишно.


У нас освен превозните средства се произвеждат и електрически колектори, батерии и други подобни уреди за зареждане. Фирмите са базирани основно в Пазарджик, Монтана, Търговище и Добрич.


По думите на председателя на Балканския институт за социална политика Иван Нейков през следващите 20-25 години броят на застаряващите работници ще се увеличава. Според него за пръв път конят може да бъде сложен преди каруцата, тъй като всички учебни заведения ще са наясно с това от какво има нужда бизнесът. Освен това ще могат да бъдат създадени и няколко нови професии, сред които техник и монтьор на електромобили.


Освен в образованието са необходими инвестиции и в развойната дейност, като средства за тях може да бъдат осигурени от Фонд ldquo;Иновацииrdquo;, Фонд ldquo;Козлодуйrdquo; и Фонд ldquo;Въглеродниrdquo;емисии.


Според направения анализ в световен мащаб електромобилите след 15 години ще представляват 3% от всички превозни средства.


В началото на месеца министърът на икономиката, енергетиката и туризма Делян Добрев обеща, че държавата предвижда редица привилегии за собствениците на електрически коли. Една от тях е освобождаването от закупуване на винетни стикери. Според председателя на електромобилния клъстър обаче предложението на Добрев било bdquo;чист ПРrdquo;.

Facebook logo
Бъдете с нас и във