Банкеръ Daily

Новини

Изберете българското - 2500 кв. м доказателства за качество

Националното търговско изложение стартира за 11 година.
За единайста поредна година национално търговско изложение Изберете българското ще се проведе в Националния дворец на културата. Шест етажа, както и пространството пред сградата, ще поберат повече от 450 фирми, които да свидетелстват за българското качество. Този ежегоден форум ще продължи от 18 до 27 ноември, а очакваните посетители са над 200 хил. човека, които ще имат на разположение 520 щанда, за да задоволят вкуса и интересите си. Организатори са Българската търговско промишлена палата (БТПП), съюз Произведено в българия, бизнес център България - ЕООД и НДК, а официална подкрепа оказва Министерството на икономиката. Произведено в България е многобраншово изложение, на което фирми от цялата страна имат възможност да покажат своята продукция, иновации и развитие. През последните години повечето от тях са представители на леката промишленост, за разлика от преди когато участваха гиганти като Плама, Нефтохим и други. Тази тенденция е резултат на значително по-масовия характер, който се наложи с времето, както и ориентирането към по-широка аудитория. Единствено условие за фирмите-участнички е да изготвят продукцията си на територията на страната. След бума през 2002 год., когато броят им е повече от 500, настъпва стабилизиране и отсяване на онези участници, които с времето са се наложили като име. По идея на БТПП тази година за първи път ще се поставят стикери на щандовете на фирмите, които са доказали, че са български производители. На отличителните лепенки е изобразен лъв, който е и знака на Произведено в България. По данни на БТПП 74% от участниците са производители, 19% - търговци и едва седем процента са дистрибутори.
Основни цели на НТИ Произведено в България е подкрепа на българския производител, бързо и лесно реализиране на продукцията, повишаване на конкурентоспособността както на вътрешния, така и на външния пазар и създаване на търговски контакти. Повечето от фирмите са предимно малки и средни предприятия от цяла България, които нямат необходимата устойчивост на пазара и възможност да се пласират в чужбина. Затова разчитат предимно на реализация в страната, а ежегодното изложение е порталът към широката публика. Според анкетно проучване около 60% от тях са оптимисти за бъдещето си в Европейския съюз и смятат, че ще се преборят на пазара, макар голяма част от тях да са с персонал до 50 човека.
Голяма част от посетителите са специалисти, търговци на едро, чуждестранни партнъори, но не липсват и премръзнали минувачи, намерили убежище сред щандовете. Но като цяло националното изложение скъсява пътя между производители и консуматори, като игнорира посредниците, които оскъпяват стоките. Под мотото Изберете българското критериите към българските производители стават все по-завишени - наличие на ISO, регистрация по ЕАН, Национален идентификационен номер, екологичност и други.
Произведено в България е единственият търговски център, който е изцяло на собствена издръжка. Според председателя на съюза Христо Друмев това не е никак ласкателно за българската държава, но е горд че не са в позиция на зависимост. Необходимите субсидии се набавят от дейността на самото изложение, без чужда подкрепа. Христо Друмев казва, че това се променя единствено по време на избори, когато държавниците имат интерес да демонстрират своята загриженост и съпричастност към българските производители и приносът им в икономиката.
По традиция и тази година председателят на Произведено в България ще връчи наградите Златен лъв и Сребърен Лъв, които са престижно отличие за качество.
Ваня Нотева

Facebook logo
Бъдете с нас и във