Банкеръ Daily

Новини

И МАГИСТРАЛИТЕ ЖИВНАХА ПОКРАЙ ЕВРОВОТА

Доизграждането на прословутата магистрала Тракия най-накрая ще може да започне. През седмицата Комитетът за наблюдение на оперативна програма Транспорт най-после прие предложението на Национална агенция Пътна инфраструктура (НАПИ) аутобанът да влезе в списъка с приоритетните проекти. Този вариант на финансиране, за който в.БАНКЕРЪ пръв съобщи още през февруари, се забави заради възражения от страна на транспортното ведомство и по тази причина бе одобрен едва сега.
Ръководството на НАПИ е обосновало предложението си с напредналата подготовка на проекта за доизграждане на трите лота от Стара Загора до Карнобат с обща дължина 115 километра. Наред с това магистрала Тракия е част от транспортен коридор №8 и напълно отговаря на критериите и изискванията на Европейската комисия за включване в Оперативна програма Транспорт, финансирана от Кохезионен фонд.
Както БАНКЕРЪ вече писа, за сметка на аутобана до морето с еврофинансиране засега ще се прости участъкът от магистрала Струма Дупница-Благоевград-Симитли (лот 2). От НАПИ са преценили, че за него няма готов технически проект и това най-вероятно ще затрудни обективната оценка за стойността му. Така няма да бъде жертван никой от по-малките проекти по програмата, които са в доста напреднал етап, а отсечката Дупница - Симитли ще бъде включена във втория етап от изграждането на Струма.
Ще припомним, че още миналата година стана ясно, че строителството на трасето към гръцката граница ще се оскъпи двойно в сравнение с предварително предвидените 600 млн. евро по оперативна програма Транспорт, най-вече заради протестите на екологични организации. Поради тази причина бе взето решение първоначално да бъдат построени трите отсечки - от Долна Диканя до Дупница (лот 1), Дупница - Симитли (лот 2) и Сандански - Кулата (лот 4). И едва след това да се търсят още 600 млн. евро за изграждането на проблемния участък през Кресненското дефиле.
Впрочем процедурата по доизграждането на магистрала Тракия да започне колкото се може по-скоро. Според графика на оперативна програма Транспорт подготовката на документацията на лот 2 от магистрала Струма, който ще бъде жертван за сметка на аутобана София - Бургас, трябва да бъде готова най-късно до края на тази година, за да може през следващата строителството да започне. Именно поради тази причина е желателно досието на Тракия да бъде прието възможно най-скоро, за да може да се вмести в поставените от Брюксел срокове.
Добрата новина е, че в сряда (10 юни) парламентът прие промени в Закона за водите, които ще се отразят и на изграждането на магистралите. С текстове в преходните и заключителните разпоредби бе уреден въпросът със старите доклади за оценка на въздействието на околната среда (ОВОС). Поправките предвиждат да се провежда ограничена процедура за анализите, направени преди 2007 година. Тоест публично обсъждане ще има, но резултатите от него няма да са задължителни, а само препоръчителни, и няма да се налага да се изменя одобреното вече трасе на аутобана. Това пък ще позволи подготовката на документацията за Тракия да приключи далеч по-бързо.
Изминалата седмица се оказа положителна и за още един ключов аутобан - Люлин. При посещението си в страната ни заместник-ръководителят на отдел България в Генерална дирекция Регионална политика на Европейската комисия - Карстен Расмусен, заяви: Приятно е за нас да видим, че един проект, който мислено бяхме изоставили, вече има напредък. Виждаме, че нещата се случват. По думите му Люлин е пример за това как развитието на всеки рисков проект може да се обърне на 180 градуса.
Изпълнителният директор на НАПИ Янко Янков пък заяви, че въпреки изоставането строителството на аутобана ще приключи в срок - 2010 година. Според него гаранция за това са извършените дейности в последните шест месеца, а през следващите 14 се предвижда и ускоряване на строителството. Въпреки че в момента агенцията е съсредоточила усилията си по въвеждането в експлоатация (до края на юни) на първите 5 км от автомагистралата, работата по останалата част от обекта не е спирала. Земните работи се извършват по цялото трасе и съоръженията - мостовете и тунелите, са започнати навсякъде. На този етап от договора с фирмата изпълнител се предвиждат по-големи плащания, тъй като стойността на извършваните дейности е по-висока. В момента текат работи по производство на греди, бетониране, полагане на асфалтови пластове и т.н., обясни Янков.
Въпреки спирането на междинните плащания по програма ИСПА страната ни е успяла да покрие увеличените разходи с пари от бюджета, с което е осигурено продължаването на работата по проекта. Към днешна дата възложителят няма неплатени суми за изпълнени дейности. На обекта работят около 1000 души или е близо пет пъти повече от миналата година, при това на 24-часов режим.
Изпълнителният директор на НАПИ каза още, че след одобрение на искането за изменение на финансовия меморандум от страна на Европейската комисия ще бъдат организирани и проведени процедури за избор на консултанти за подготовка на проекта за разширяване на първокласния път Видин - Монтана, който също е приоритет по програма Транспорт. Това е повече от наложително, тъй като реализацията на този проект трябваше вече да е започнала.

Facebook logo
Бъдете с нас и във