Банкеръ Daily

Новини

ХЪРВАТСКА ПРЕГЛЪЩА ГОРЧИВИ ИКОНОМИЧЕСКИ РЕФОРМИ

Едва ли има друга дейност, с която хърватите да се гордеят и да обичат толкова, колкото корабостроенето. Австро-унгарската империя е ползвала техните плавателни съдове цели четири столетия, а пък яхтите, произведени специално за бившия югославски лидер Йосип Броз Тито, са будили възхищението не на един или двама почетни гости като се започне от Уинстън Чърчил и се стигне до Елизабет Тейлър. Хърватска е шестата по производителност на плавателни съдове страна (след Южна Корея, Япония, Китай, Тайван и Германия), а от тази дейност си изкарват хляба над 11 000 граждани. В последните години обаче индустрията не е в състояние да се самоиздържа и разчита на държавна помощ. За миналата година субсидиите за петте основни корабостроителници са се увеличили до 3.4% от БВП сравнение с 2.3 % през 2005 година. Едно от условията за членство на Хърватия в ЕС е да редуцира субсидиите си за корабостроителния бизнес, което обаче изисква редица реформи. Нй-болезнената мярка ще бъде съкращаването на голяма част от персонала. Подобни решения са твърде трудни особено в навечерието на предстоящите парламентарни избори на 25 ноември. Премиерът Иво Санадер не посмя да отговори на въпросите за бъдещето на корабостроителниците и отложи взимането на решения след изборите. Това определено е черна точка за Демократическия съюз, който според проучвания на общественото мнение може да разчита на 30% изборна подкрепа, докато опозиционната социалдемократическа партия набира преднина с 31.5 процента. Преди седмица Иво Санадер преживя голяма лична трагедия - смъртта на баща си, която обаче по ирония на съдбата, ще му осигури по-голяма изборна подкрепа.

Facebook logo
Бъдете с нас и във