Банкеръ Daily

Новини

Фасилити услугите с ръст от над 15%

Над 15 % е ръстът на пазара на професионална поддръжка на сгради през тази година. Това показват данните на една от компаниите, занимаваща се с поддръжката на бизнес сгради, т. нар. фасилити услуги. През тази година обемът на бизнеса възлиза на 5 млрд. лева, като за сравнение през миналата година той е бил 4.2 млрд. лева.


Професионалното управление набра скорост изключително бързо на българския пазар, при това в годините на икономическа стагнация, коментира Бисера Иванова, изпълнителен директор на Facility Optimum Bulgaria. По нейни прогнози през 2014-а обемът на този тип услуги ще нарасне с допълнителни 15%, като фокуса ще бъде върху услугите по техническа поддръжка, които ще нараснат с поне 25 процента.


Квадратурата на сградите, използващи професионални фасилити услуги, към края на 2013-а, е около 2,38 млн., което е с 9 % повече спрямо края на миналата година. В сектора на административните и офис сгради увеличението е само с 5%, а при търговските сгради и магазинните вериги увеличението е с 19 на сто. Традиционно най-активни остават потребителите като финансови и ютилити компании, телекоми с клонова мрежа в цялата страна, офис центрове, търговски комплекси и молове.


Най-популярната фасилити услуга в страната остава почистването, която се използва от над 90 % от фирмите. Интерес представлява обаче засилващата се тенденция за аутсорсване на услугите по техническа поддръжка, включващи най-общо периодична/регулярна профилактика, поддръжка и аварийни ремонти на всички системи и инсталации в сградите, като електрически инсталации, отоплителни, климатични и вентилационни системи и други.


Оказва се, че едва 26% от фирмите събират разделно отпадъците си, както ги задължи законът от тази година. Това за пореден път доказва, че голям процент от разпоредбите, които засягат организацията на работа на малките и средни компании са трудни за прилагане. Въпреки че глобата достига до 20 хил. лева, българските компании все още не са успели да се сдобият със специалните кошчета за разделно събиране и не са мотивирани да спазват изискванията, обяснява Бисера Иванова.


По думите й стойността на специалните кошчета за разделно събиране варира от 30 до 150 лева за офис с площ от 200 квадратни метра. Изискването по закон важи за всички фирми - от ресторанти и магазини до малките административни офиси. Едва 13% от тях са спазили закона, показват данните на бранша.

Facebook logo
Бъдете с нас и във