Банкеръ Daily

Новини

Студените чайове - продукти с бъдеще

Потреблението на безалкохолни напитки от началото на годината продължава да намалява, но спадът започнал от началото на 2010 г., постепенно се овладява. Общото потребление на напитки за първото тримесечие е намаляло с 5% при 7% за същия период на 2010 г., съобщи председателят на Асоциацията на производителите на безалкохолни напитки в България Милчо Бошев. За тримесечието изпитото количество се равнява на 272 млн. литра. Безалкохолните напитки запазват лидерска позиция сред всички търговски марки напитки на българския пазар с близо 62% дял, който в последните години непрекъснато расте. Това е показателно за устойчивия интерес на българския потребител към консумацията на такъв тип напитки, които в последните години предлагат широк спектър от възможности за здравословен избор, анализира данните шефът на браншовата организация.
В най-голяма степен спада в потреблението на безалкохолни напитки се дължи на намалялата консумация на т.нар. студен пазар, т.е. в хотелите, баровете и ресторантите. Причините за това са ни познати и от други кризисни периоди - свиване на семейните бюджети и съответно разходите, растящата безработица, спада в туристическия поток през зимните месеци на тази година, както и все по-трудно обслужване на изтеглените вече кредити. Заедно с това върху изборът на потребителите влияе и несигурността от постъплението на доходи през следващите месеци. Натрупването на всички тези фактори притисна продажбите на безалкохолни напитки, а съответно и приходите на фирмите.
Както винаги в кризисни периоди, натиск върху пазара, на който работят около 260 фирми, оказва и изместването на вниманието на потребителите към по-евтините продукти. А в тази ситуация допълнително извади от оборота много заведения, тъй като все по-малко хора се заседяват и харчат навън.
Не трябва да се забравя обаче и сянката на големите търговски вериги. Те са под постоянния обстрел от производителите относно прилаганата от тях политика (на натиск) по отношение на ценообразуването. За всеки е ясно, че желанието за повече печалби все пак си има определени граници. Преминаването им (при всички хранителни продукти) вече е за сметка на качеството и потребителите.
Напитките от групата на
студените чайове
в последните няколко години се развиват много динамично, казва Милчо Бошев. Те са и единствените, при които се отчита ръст в консумацията от 6% в сравнение със същия период на 2010 година. Чайовете са нови напитки на българския пазар. Засега обаче продаваните количества са все още малки и затова големите ръстове не оказват толкова съществено влияние върху общото потребление. По тази причина и студените чайове заемат все още много малък дял от пазара на безалкохолни напитки (около 1.5%). Разнообразието от вкусове, които съвпадат с търсенето на хората, вероятно ще им помогнат да запазят този си устрем. Студените чайове са негазирани, с ниско съдържание на захар и са с естествени оцветители. На пазара се наложиха студени чайове с екстракти от зелен и черен чай, гинко билоба, ройбос и др. билки. Любителите са наясно със здравословните им предимства, така че с пълно основание може да се очаква потреблението им да расте. Причината за това можем да търсим както в многообразието от видове продукти, разфасовки и опаковки, които се предлагат на пазара, така и в атрактивните цени. Заедно с това се засилва и присъствието на българските производители в сегмента. За студения чай сегментът между 12 и 24 г. се счита за най-перспективен сред различните възрастови групи потребители. В същото време една трета от пиещите студен чай са ученици.
При другите сегменти обаче
продължава свиването на потреблението.
Най-засегнато от кризата остава потреблението на натурални плодови сокове и нектари. За първите три месеца на 2011 г. то е с 11% по-ниско и се равнява на 2 млн. литра по-малко от предходната година. Ситуацията изглежда логична предвид факта, че тези напитки по начало са във високия ценови сегмент и кръгът на потребителите им не е много широк въпреки присъствието на големи световни производители. А свиването на семейните бюджети продължава да изважда част от купувачите от пазара. От друга страна, сривът в селското ни стопанство пък силно ограничава количествата на суровините, които се допълват от внос. Използването на естествени съставки, които имат борсов характер, прави трудно да се играе с цените на тези напитки, по специално на плодовите пюрета и/или концентрати. Въпреки неблагоприятната статистика разнообразието от плодови сокове и нектари расте. На пазара има над 500 вида плодови сокове и нектари (вкл. разфасовки и опаковки) от над 40 марки местно производство и от внос. Сред разнообразието от напитки тук можем да отбележим марките Капи на Кока Кола ХБК България, Флорина на Флорина България, ВВВ на ВВВ Груп, Присън на Агрима АД и други.
Напитката, която е №1 в сектора -
бутилираните води,
и винаги е дърпала напред пазара на безалкохолните напитки, през тази година продължава да се свива. Добрата новина е, че това става с най-бавни темпове. Потреблението за първите три месеца на 2011 г. е с 4%, или с 4 млн. литра под постижението през миналата година. Намаление се отчита в консумацията във всички групи бутилирани води - при натуралните минерални води то е с 2%, при трапезните - с 4%, а при газираните води - с 5 на сто. Единствено водите в 19.5-литрови галони, предлагани за системите топла/студена вода, бележат ръст от 2 на сто. Причините може би трябва да се търсят в по-дългия работен ден на служителите и съответно пренасочването на потреблението от дома към офиса.
Въпреки спада в консумация на бутилирани води тази група напитки продължава да е лидер на българския пазар, а 44 марки бутилирани натурални минерални, изворни и трапезни води в голямо разнообразие от опаковки и разфасовки се борят за вкуса на българите.
Надеждите на фирмите за повече продажби в следващите месеци остават, показва анализът на браншовия съюз. Още повече че предстоят няколко летни и топли месеци, през които потребителите ще посягат все по-често към бутилката с разхладителни напитки. Като цяло цените на безалкохолните напитки засега пазят спокойствие. Отдръпването от по-скъпите напитки обаче ще продължи да дърпа надолу стойността на продажбите и те вероятно ще останат под отчетените през миналата година.
Въпреки трудностите, експертите от браншовата камара остават оптимисти. Прогнозата им, е че при стабилизиране на доходите в края на 2011 г. потреблението на глава от населението би могло да се запази на нивото от предходната година, или 212 литра.

Facebook logo
Бъдете с нас и във