Банкеръ Weekly

Новини

Трамвай в дебрите на екологията

Протест срещу трамвай - и това доживяхме! Не че е по-екзотично от протест срещу лифт, да речем, но поне досега не се беше случвало. Протестират съответните граждански организации и инициативни комитети от столичните квартали Лозенец, Дианабад, Изгрев, Изток, Студентски град. Както и недоволни граждани. Колко са гражданите и колко са недоволни не е много ясно. Не знаем и броя на евентуално доволните от прокарването на линия през Борисовата градина, по която да се движат мотрисите с номер 18 от Семинарията до Студентски град. Като става реч за Студентски град, да подчертаем, че от придобивката недоволстват и студентите.


Какво му е лошото на проклетия трамвай, смятан в цял свят за най-екологичния масов обществен транспорт? От Столичната община твърдят, че трасето е избрано от консултанти към Европейската инвестиционна банка като най-ефективно откъм разходи, транспортна ефективност, околна среда и пътникопоток. Проектът, който е минал през обществено обсъждане, предвижда и намаляване нивата на шума чрез специални екрани. А парите идват по оперативна програма Регионално развитие, не от джоба на столичния данъкоплатец. Срещу всичко това стоят 80-90 дървета, които трябва да бъдат изсечени. При това много от тях са си за изсичане и засаждане на нови. А проектът предвижда засаждане на няколко пъти повече.


Въпросните студенти обаче намират за недопустимо да бъдат изсичани дървета, чийто брой по техни сметки нараства с дни - от 400 до над 550. Кой греши в броенето е друг въпрос, но студентите щели да протестират подобно на турските граждани, защитаващи флората в истанбулския парк Гези. Нищо че в Истанбул никой не си и помисля да недоволства от преминаващите през центъра на мегаполиса трамваи. Вярно, и там тръгнаха от няколко дървета, но още първия ден се разбра, че дървото е за премиера Ердоган. Искал да прави Велика Турция с главозамайващи мегаломански проекти. А за един от тях щели да паднат дървета в парка Гези.


У нас в защита на трамвайния проект излиза главният архитект на София Петър Диков. А за разлика от Ердоган, който разчита на подкрепата на повечето свои сънародници, в София хората, които ще застанат зад Диков, не са никак гласовити. Да не говорим за шефа на общинската транспортна комисия Радослав Тошев, чийто най-малък грях е кашата с платеното паркиране в центъра. Само преди няколко месеца, пак след протести, кметицата Йорданка Фандъкова върна за допълнително обсъждане проекта на главния архитект за изграждането на ново шосе през Борисовата градина. Тогава протестиращите с право питаха защо общината насърчава автомобилния транспорт, след като все обещава да насърчава алтернативния, особено придвижването с велосипеди. А Радослав Тошев каза: Ако еколозите смятат, че хората ще ползват само градски транспорт или ще ходят пеша и с колелета, много бъркат. И в този проект броят на дърветата е спорен, но е пренебрежимо малък спрямо евентуалната полза от новото трасе. Въпросът е обаче докога ще чакаме велоалеите, които са задължителни във всички бели държави. Че и в много черни. И докога ще оцеляваме сред автобуси душегубки, бълващи облаци черен дим от сутрин до вечер.


Извън тези съображения маршрутите и на двете трасета търпят критики. Особено трамвайното, чиято ефективност е твърде спорна. Но не заради трамвая, а заради трасето. Вярно, чист транспорт, ама ако не минава откъдето трябва, каква му е ползата? При това Диков няма какво да се чуди, че сред протестиращите е и сдружение за подкрепа на релсовия транспорт. Подкрепят го наистина, но питат какво става с проекта за крайградска железница, който столичните общинари периодично предъвкват. Раздвоени сме и относно уверението на главния архитект, че общината не прави трамвая, за да се возят в него общинските съветници или да спечели някой някакви пари. В първото не се съмняваме - столичен общински съветник в трамвай би било странна гледка. Но че някой ще намаже от проекта дори само за да го прокара и гласува, не се съмняваме.


Някой просто заблуждава гражданите, твърди архитект Диков. Докато турските управници направо отсичат, че истанбулските протести са подклаждани отвън - от центрове, които не са никак доволни от просперитета на комшиите. Единодушие, основано на икономически растеж, учудващ цял свят. А в просперитета на София не са убедени дори софиянци. Затова все мърморят и са свръхизнервени на тема екология.

Facebook logo
Бъдете с нас и във