Банкеръ Daily

Новини

Бойко точи голямата ножица

Пословична е страстта на премиера Бойко Борисов към рязането на лентички. За него те са нещо като всевластния пръстен за Толкиновия Ам - Гъл. Достатъчно е да си спомним как при откриването на новата кула на Държавното предприятие ldquo;Ръководство въздушно движениеrdquo; министърът на транспорта Ивайло Московски, без да се усети, клъцна лентичката преди Борисов. Министър-председателят го изгледа гневно и не пожела да използва своите ножици, за да реже втори. Е, затова министрите в кабинета ще трябва да са особено внимателни при задаващия се точно преди парламентарните избори богат урожай от церемонии по откриване на инфраструктурни обекти.


Най-голямата дандания без съмнение ще е около


Дунав мост 2

След близо 60 години чакане това ще е второто съоръжение, което ще ни свърже с Румъния. Сергей Станишев започна да го строи, а Бойко ще го открие. Но далеч по-важни от политическите задявки са чисто икономическите изгоди, които мостът ще донесе както за Видинския регион, така и за цяла Северозападна България. Територия, определяна за една от най-бедните не само у нас, а и в целия Европейски съюз. Още по-хубавото при този проект е, че въпреки многобройните проблеми той ще бъде завършен, без да ldquo;изгорятrdquo; предвидените за него европейски средства. Общата стойност на моста при Видин - Калафат, заедно с прилежащата инфраструктура, е 232 млн. евро. Европейската инвестиционна банка предостави заем от 70 млн. евро, по програма ИСПА бяха осигурени други 70 млн. евро, а държавният бюджет отпусна 60 млн. евро. Останалите пари осигуриха германската банка KfW и Френската агенция за развитие.


Договорът за изпълнението на обекта с испанската компания FCC бе подписан на 30 януари 2007-а. Предварително обявеният срок за строителството беше 38 месеца - до средата на 2010-а, а общата стойност на контракта - 99 955 948 евро. След сериозно забавяне бе поставенnbsp; нов краен срок - август 2011-а, но и той не бе спазен, което постави европейското финансиране под сериозна въпросителна. Облекчението дойде едва в края на 2011 г., когато Европейската комисия изпрати официално писмо, с което даде разрешение за удължаване на финансовия меморандум на проекта до края на 2012-а.


Точно заради този срок в края на октомври бе проведена и една доста безсмислена пиар акция на Дунав мост 2. За да отбележат физическото свързване на двата бряга, дойдоха Борисов, румънският му колега Виктор Понта и еврокомисарят, отговарящ за регионалното развитие Йоханес Хан. Подобна глупост, с откриването на един петкилометров участък от недовършената магистрала ldquo;Люлинrdquo;, спретна непосредствено преди изборите през 2009-а и тогавашният премиер Сергей Станишев. За което и досега продължава да бъде подиграван от Бойко Борисов.


Колкото до същинското рязане на лентата на Дунав мост 2, то е насрочено за пролетта. Според строителните инженери дотогава предстои много работа, като освен видимата страна на строителствотоnbsp; има и редица дейности по настройката на висящата конструкция. Да не говорим, че мостът има и железопътна част, която тепърва ще се изгражда, а и задължително трябва да бъде подложен на много сериозни тестове за натоварване и измерване на допустимите деформации, което може да отнеме месеци.


Другото историческо събитие в инфраструктурата за тази година ще е свързването на морето и столицата чрез


магистрала ldquo;Тракияrdquo;

През 2012-а бяха пуснати отсечките от Стара до Нова Загора (лот 2) и от Нова Загора до Ямбол (лот 3). Сега остава да се довърши последният участък - от Ямбол до Карнобат (лот 4), който се строи от ldquo;Холдинг Пътищаrdquo;. Плановете са това да стане най-късно до края на май, за да може и там да се пререже лентичката преди началото на летния туристически сезон.nbsp; По думите на председателя на управителния съвет на Агенция ldquo;Пътна инфраструктураrdquo;nbsp; Лазар Лазаров засега графиците се изпълняват и дори вече има положен асфалт.


ldquo;Срокът за пускане в експлоатация е февруари, но по договор, когато метеорологичните условия не позволяват изпълнение на определен вид работи, те могат да се отложат. Имайки предвид, че зимните месеци са с отрицателни температури, може да се наложи определено изместване на крайния срокrdquo;, обясни Лазаров при поредната инспекция през миналата година.Подобно на втория мост над Дунав и ldquo;Тракияrdquo; се превърна в емблематичен за държавата ни инфраструктурен проект. За цялостното завършване на аутобана се говори от 30-40 години, като почти всяко правителство след 1990-а го е обявявало за свой основен приоритет.


Ленти ще се режат и на


магистрала ldquo;Струмаrdquo;

Строителството на първия участък (Долна Диканя -Дупница) изпреварва графика и при все че срокът за приключването му е есента на 2013-а, изпълнителят - консорциум с водеща фирма ldquo;Главболгарстройrdquo;, вероятно ще се справи доста по-рано. Изграждането на трасето между Сандански и Кулата (лот 4) пък започна в началото на април миналата година. То е поверено на гръцката компания ldquo;Акторrdquo;, която за 15-те километра до границата с Гърция ще вземе почти 56 млн. лв. без ДДС. Този обект трябва да бъде завършен в края на 2013-а, но според ръководството на пътната агенция предвиденото за строителството време е прекалено дълго и по всяка вероятност участъкът също ще бъде пуснат предсрочно. В края на 2012 г. в интервю за ldquo;БАНКЕРЪrdquo; и министър Лиляна Павлова даде подобни индикации: ldquo;Напредъкът по лот 1 е голям, вече е асфалтиран на 60 процента. Лот 4 също напредваrdquo;.


Няма никакво съмнение и че по


пътя към Босфора

тепърва ще се вдига шум. Първият лот от магистрала ldquo;Марицаrdquo; - Оризово - Димитровград с дължина 31.4 км, се строи от италианското дружество ldquo;Кооператива Муратори amp; Чементисти - Чи Ем Чи ди Равенаrdquo;. Работата започна на 20 октомври 2011-а и по договор е предвидено да приключи до ноември тази година. Отсега обаче може да се обзаложим, че фирмите от Апенините всячески ще бъдат пришпорени, за да приключат по-рано.


Същото важи и за втория етап от аутобана - Димитровград - Харманли, който се гради от сдружението ldquo;Марица хайуейrdquo; (ldquo;Пътностроителна техникаrdquo; АД, ldquo;Порр Технобауrdquo;), и според контракта трябва да бъде пуснат в експлоатация през август. А иначе ползите от тази магистрала съвсем не са за пренебрегване -nbsp; тя съвпада с трансевропейския коридор ldquo;Север - Югrdquo;, който свързва Централна и Източна Европа с Близкия изток и Азия. През ldquo;Марицаrdquo; преминава и пътният трафик за Гърция при пътен възел Ново село.


По график върви и проектът за


8-те км на магистрала ldquo;Хемусrdquo;

от околовръстния път на София до гара Яна. При една от традиционните си проверки премиерът Бойко Борисов заяви, че участъкът може да бъде завършен през май 2013-а. Така че изпълнителите от обединение ldquo;Хемус А2rdquo; (ldquo;Трейс груп холдrdquo;, ldquo;СК13 Пътстройrdquo;, ldquo;Конструктор Инженерингrdquo;, Хърватия) нямат особено голям избор и ще се наложи да се съобразят със спуснатата свише директива.


За пръв път от много време насам през 2013-а у нас ще бъдат пуснати в експлоатация и напълно завършени железопътни линии. Заместник генералният директор на Националната компания ldquo;Железопътна инфраструктураrdquo; Христо Алексиев съобщи неотдавна, че работата по отсечката Свиленград - турска граница е почти приключила. Текат последните тестове и се очаква до дни тя да има издаден акт 16. Във финалната фаза е и модернизацията на лот 1 ( Михайлово- Калояновец) от жп линията Пловдив - Бургас.


Това, разбира се, далеч не е всичко - тепърва ще се откриват регионални сметища и пречиствателни станции, междусистемната газова връзка с Румъния, рехабилитирани второкласни и третокласни пътища, музеи, спортни зали и т.н., и т.н. За всеки обект ще има лентичка, затова още отсега Бойко Борисов трябва да точи голямата ножица.

Facebook logo
Бъдете с нас и във