Банкеръ Daily

Лайфстайл

В деня на поезията да не забравяме музите

На 1-ви октомври се чества изкуството, за което се смята, че е възникнало преди писмеността – поезията. Древните са ценели не само естетическите качества на стихотворната форма, но и нейното ритуално значение.

Според едно от най-красивите определяния за поезия, което принадлежи на американския писател и поет Едгар Алън По, това е да създаваш с думи ритмична красота. Неговият съгражданин - поетът Робърт Фрост, който е четирикратен носител на „Пулицър“, твърди, че поезията – това е, когато емоцията намери мисълта, а мисълта – думите, с които да бъде изразена. И още един поет – от Съединените щати – дава запомнящо се определение за поезията. Според Карл Сандбърг – това е, когато ехото моли сянката да танцува.   

Австралийският поет Джон Ленърд, роден през 1965 г. и носител на наградата за поезия на Монреал, не разчита на поетичните определения, а е много конкретен. Споделя, че когато веднъж представял стиховете си на поетичен семинар, се пошегувал, че поезията - това е, когато искаш да възпееш красотата на брюнетката.

Ленърд се оправдава, че с нищо не е уникален. През последните петнадесет години светът на модата – списанията, филмовите и телевизионни екрани са се изпълнили с брюнетки. Най-накрая човечеството разбрало колко красиви са жените в Южна Америка.

"От древни времена се знае, че красавици с гарванова коса като Моника Белучи, които се носят на сантиметри над земята и изпълват въздуха с аромат на рози, живеят някъде в Италия. Но когато Салма Хайек изгря на екрана на „Десперадо“, тя промени света завинаги. Той никога повече няма да е същият“ – признава поетът Ленърд и добавя: „Ето защо възнамерявам да бъда творецът, който защитава брюнетките в стихове. Лорка вече го направи, но не всички разбраха“.

Като оставим настрана вдъхновяващото въздействие на Салма Хайек, трябва да признаем, че тя е и успешна актриса.

Състоянието на родената в Мексико Салма Хайек възлиза на 200 милиона долара. И това няма нищо общо с факта, че от 2009 г. насам тя е омъжена за един от най-богатите хора на света - Франсоа Анри Пино, чиито богатства се изчисляват на 7 милиарда долара, а тези на баща му -  на 30 милиарда долара.

Салма става известна с главната си роля в теленовелата "Тереза", в която се снима, когато е на 23 години. После популярността й продължава да расте с ролята й във филма "El Callejón de los Milagros („Алея на чудесата“) от 1994 година. Това е най-награждаваният филм в историята на мексиканското кино, а Хайек е номинирана за наградата „Ариел“.

По-късно тя затвърждава звездния си статус с ролята си във "Фрида" (2002), заради която получава множество номинации.

Салма Хайек е родена на 2 септември 1966 г. в мексиканския град Коацакоалкос. Баща й, Сами Хайек Домингес, който е от ливански произход, е изпълнителен директор на петролна компания в Мексико, а също и собственик на фирма за индустриално оборудване. Майка й - Даяна Хименес Медина е оперна певица и "търсачка" на млади таланти. Тя е от испански произход. Любопитна подробност за Салма Хайек е, че тя следва международни отношения в Universidad Iberoamericana.

За Салма Хайек със сигурност не важи максимата на втората актриса - муза Моника Белучи: „Глупостта не е пречка, ако си възпитан и знаеш как да използваш красотата си“.

Моника Белучи е родена на 30 септември 1964 г. в италианския град Перуджа. Майка й е художничка, баща й  - фермер. От малка Моника мечтае да бъде адвокат. Но след като на 16-годишна възраст започва да си изкарва джобните като модел, решава, че няма да продължи в университета. Премества се да живее в Милано, където подписва договор с модната агенция Elite Model Management. В края на 80-е години Белучи вече е известен модел в Париж и Ню Йорк, снима се за Dolce & Gabbana и за списанието Elle.

През 1992 г. участва във филма на Франсис Форд Копола „Дракула“. Толкова е ефектна в ролята на съпругата на граф Дракула, че започват да я канят най-добрите режисьори от цяла Европа и Съединените щати. През 1996 г. печели „Сезар“ за ролята си във филма „Апартаментът“. По време на снимките се запознава с бъдещия си съпруг – актьорът Венсан Касел. Следващият филм, в който се снимат и двамата, е „Братството на вълка“ - през 2001 година.

Преди това - през 2000 г. - Моника Белучи се въплъщава в образа на Малена – красавица от малък град в Италия. Режисьор на едноименния филм е Джузепе Торнаторе. Действието се развива по време и малко след края на Втората световна война. Белучи успява да изгради впечатляващ образ на фатална, чувствена жена, която е преследвана от завистници и лицемери.

Често я цитират с думите й: „Не мразете хората, които ви завиждат – те просто признават, че вие сте по-добри от тях“. На нея й приписват репликата: „Красотата е проблем за жената само в два случая – когато не може да се похвали с нея и когато си има само нея“.

През 2002 г. Моника играе Клеопатра в най-скъпия до онзи момент френски филм „Астерикс и Обеликс: Мисия Клеопатра“.

През същата 2002-а година се снима в „Необратимо“ на френския режисьор Гаспар Ное. В него също участва заедно с Венсан Касел. Филмът е приет нееднозначно от критиката и зрителите – в него е прочутата 9-минутна сцена на жестокото изнасилване на бременната героиня на Моника Белучи в подлез. Тази сцена е снимана в продължение на два дни, а по време на представянето на филма на фестивала в Кан – близо 200 души напускат залата, възмутени от сцената. Самата Моника признава, че й е болезнено да гледа "Необратимо".

През 2004 г. Моника Белучи е поставена на първо място в списъка на Ask Men’s за стоте най-красиви жени в света. Обича да повтаря: „Моето тяло ми е много важно – моето лице, пръсти, крака, ръце, очи... всичко. Използвам в професията си всичко, което имам.“

„Да си актриса – това е най-висшата степен на женствеността“ – убедена е Моника Белучи. Признава, че за нея са много важни необичайните роли и с тях й харесва да се тества – проверява дали може да ги изпълни.

През 2006 г. Белучи става рекламно лице на Dior. Снима се в над 60 филма, като освен в европейски заглавия, участва и в американски продукции, като „Матрицата: Презареждане“ и „Матрицата: Революция“. Най-новата й роля е във филма „Memory“, с премиера през април 2022 година. В него тя си партнира с Лиъм Нийсън.

„Някой ми каза, че във всяка актриса спят по няколко красавици и всеки път, когато влизат в роля, те събуждат по някоя от тях“ – признава Моника.

Тя обича да повтаря: „Никой не ни принадлежи – нито мъжът ни, нито децата. Ние само можем да споделяме разни неща с хората, които обичаме“.

С актьора Венсан Касел, който е вторият й съпруг, сключват брак през септември 1999 година. Смятани са за една от най-красивите двойки в киното и в живота. Имат две дъщери – Дева Касел и Леони Касел, но се разделят през 2013 г. заради многото изневери на Касел. Въпреки раздялата, поддържат приятелски отношения.

Независима и силна, Моника Белучи продължава да развива успешна филмова кариера, но не се отказва и от модната индустрия. Снима се за редица мъжки списания. Става лице на Oriflame, на Cartier, на козметичната линия Dolce & Gabbana. Към днешна дата състоянието й възлиза на 45 млн. долара. Достатъчно, за да си купи цяла библиотека само с поезия. Вероятно австралийският поет Джон Ленърд неслучайно си е избрал и Моника, и Салма, за вдъхновение.

Facebook logo
Бъдете с нас и във