Банкеръ Daily

Лайфстайл

„Fossora“ – с амбиции да е най-успешният албум на Бьорк

След като в края на септември излезе новият студиен албум на Бьорк –„Fossora“, музикалните критици вече започнаха да го определят като един от най-успешните в кариерата й.

Преди него тя има 9 студийни албума. В деветия „Utopia“ (2017) участва венецуелската певица Арка, осмият – „Vulnicura“ (2015) е посветен на раздялата й с художника Метю Барни. Седмият – „Biophilia“ (2011) е замислен като мултимедийно изследване на вселената и на нейните физически сили –по-точно на пресечните точки между музиката ,природата и технологиите.

Шестият – „Volta“ (2007) е с песни на английски език и се смята за най-комерсиалният. Номиниран е за „Грами“ в категорията „Най-добър алтернативен албум“.

Петият – „Medúlla“ (2004) е с песни и на исландски, и на английски. В него всички вокални партии са обработени с компютър, за да могат да образуват сложна полифонична структура. От традиционните инструменти само в едно парче са оставени барабаните и пианото. С парчето „Oceania“ от „Medúlla“ Бьорк излиза на сцената на откриването на Олимпийските игри в Атина.

В четвъртият албум – „Vespertine“ (2001) Бьорк излива емоциите от конфликта си с режисьора Ларс фон Триер по време на снимките на филма „Танцьорка в мрака“, в който исландската певица участва. Освен в това в този албум Бьорк се опитва да предаде по-интимни чувства, като контрапункт на дръзкото звучене в третия й студиен албум „Homogenic“ (1997), с който тя опитва да наложи свой собствен стил и го посвещава на Исландия.

Вторият студиен албум на Бьорк – „Post“ (1995) отразява живота на Бьорк в Лондон, след като тя се премества да живее във Великобритания от Исландия.

Първият студиен албум на Бьорк – „Debut“ (1993) е посветен на нейния продуцент Нели Хупър, който е съавтор на пет от песните, и на нейния приятел – Доминик Трап. Темите, застъпени в албума, са любовта към гаджето и към живота по принцип. В него се усеща силното влияние на жанрове като хаус, джаз и трип-хоп.

Издателите на „Fossora“ от One Record Independent Records все още не са обявили броя на продадените копия, но клипът към песента „Ovule“ се радва на над 900 000 гледания. 

Тъмночервената латексова рокля, с която Бьорк е облечена в клипа, е дело на моделиера Алесандро Микеле от Gucci. През годините много нестандартни дизайнери са имали честта да шият провокативните тоалети за харизматичната исландка. Сред тях са моделиерите на Junya Watanabe, Comme des Garons, Iris Van Herpen, Hussein Chalayan, Moncler.

Кралицата на провокациите избра да обедини новите си песни под заглавието „Fossora“, което по думите й означава „копач“ или „този, който копае“. Той е отражение на емоциите и вътрешните й преживявания по време на пандемията, когато се е чувствала напълно блокирана и изолирана. В албума Бьорк излива и болката си по наскоро починалата й майка.

В записите са участвали певецът Жоуша Уайз, известен още като Serpentwithfeet, индонезийското танцово дуо „Габър Модус Операнди“ и децата на Бьорк – Синдри и Айседора. Бьорк настоява, че тя е измислила думата „Fossora“ и нарича новите си компилации „Албум с гъби“, като така подчертава, че музиката е написана с копаене в земята.

Естествено, в преносен смисъл, защото благодарение на музиката и на ролите в киното към средата на 2022 г. състоянието на Бьорк, възлиза на 45 млн. долара.

„Всеки мой албум започва с усещане, което се опитвам да преведа със звуци – този път това усещане ме стовари на земята, заби краката ми в нея. Това чувство е било изпитано от 7 милиарда души, които сякаш са били принудени да пуснат дълбоки корени, оставайки в изолация“, обяснява Бьорк.

Една от най-красивите песни в албума е озаглавена „Mycelia“. Тя е посветена на тънките нишки от гъби, които образуват колонии, за да унищожат мъртвата материя.

Facebook logo
Бъдете с нас и във