Банкеръ Daily

Коментари

Справянето с мръсния въздух иска идеи и работа

Сутринта осъмнахме с добрата новина, че два пъти е спаднало замърсяването на въздуха в София. Но като се има предвид, че предишните няколко дни той беше три пъти по-мръсен от допустимото, файдата едва ли е голяма. Все си дишаме мръсен въздух, а като прибавим към него и софийската мъгла, положението става наистина драматично.

Това, което видяхме и разбрахме, през последните няколко дни е и че Столичната община, начело с избраната за трети мандат Йорданка Фандъкова, е абсолютно безпомощна да се справи с проблема. Първо,няма идеи, второ, няма воля, трето, налага й се да внимава в паниката да не бъдат настъпени нечии интереси.

Проблемът с мръсния въздух беше старателно премълчаван в предизборанта кампания, също като този с водната криза в Перник. И дни след изборите изведнъж столичната кметица се сети да вдига данъците за старите коли (които са най-много), което, разбира се, предизвика недоволство и брожения. Защото си има начини как да се установи кой колко замърсява, а не да се наказват хората по талона на колата и датата на производство. Тези с катализатори и газови уредби със сигурност замърсяват по малко от градския транспорт, а и вдигането на данъка едва ли ще откаже някого от автомобила.

В дните, когато въздухът в столицата беше най-мръсен и почти не можеше да се диша, Фандъкова тръгна да се моли на страницата си във Фейсбук софиянци да не се отопляват на дърва и въглища. Но от друга страна общината прецени, че въздухът не е достатъчно мръсен, за да се въведе "зелен билет". То този билет май си остана само едно голо обещание, за което никога не са достатъчни условията, за да се изпълни.

Уж трети мандат на "Московска", а май още никой не е казал на Йорданка Фандъкова, че лозето не ще молитва, а мотика. И въздухът в София няма да стане по-чист с молби и заклинания в социалната мрежа. Да не говорим, че не дървата и въглищата замърсяват толкова атмосферата, колкото горенето на всевъзможни боклуци – гуми, дрехи, пластмаси и какво ли още не. Но така е в бедните държави. Пък и това е приоритетното гориво на онези, които с гласовете си сериозно допринесоха за изборната победа на ГЕРБ в София. Да не говорим за законно внесените отпадъци от Италия, които разни бизнесмени горят в ТЕЦ-овете под благосклонния поглед на държавата.

В интерес на истината вчера сутринта кметицата излезе с гениална идея – законодателна промяна в Наказателния кодекс, с която да се криминализира горенето на боклуци и да се въведат глоби и дори лишаване от свобода. Речено – сторено. Депутатите от ГЕРБ набързо написаха на коляно съответния текст и днес го внесоха в деловодството на Народното събрание. Шефката на парламента Цвета Караянчева дори се изхвърли, че законопроектът може да бъде приет още преди коледната ваканция.

Това е типичното хвърляне на прах в очите на публиката. Много е интересно например кой и как ще влиза по къщите на хората, за да проверява с какво се отопляват? Що се отнася до глобите, питайте в циганската махала кой досега някаква глоба е платил.

За проблема със завишеното многократно количество на фините прахови частици във въздуха в столицата (а и не само) се заговори миналата зима и още тогава трябваше да се набележат работещи мерки, които постепенно да се осъществят. Впрочем такива бяха гласувани от общинските съветници, но администрацията се оказа напълно импотентна в прилагането и изпълнението им. . Говореше се за подмяна на печките на твърдо гориво с такива на пелети, които са екологично по-чисти. И някои домакинства наистина ги получиха, но се оказа, че чакащите са хиляди. Така е в бедните държави и в общината би трябвало да са най-наясно с ширината на проблема преди  да се захванат с недомислени пиар ефекти.

Заговори се, че ще се слагат филтри на комините, ама дали е заложено в бюджета за следващата година? Защото, криво-ляво, тази си отиде. За евентуална газификация на столицата никой и дума не отваря. Докато историята с "Топлофикация"-София, дълговете й и цената на парното продължава да брадясва вече години наред.

Независимо от призивите на Фандъкова гражданите да слязат от колите си и да ползват градския транспорт, това не се случва. Няма и да се случи докато общината се чуди как да увеличи цената на билетчето и се прави на разсеяна за решението на съда. Безплатен градски транспорт може би е първата стъпка в реалното преодоляване на проблема с мръсния въздух. Втората е изработването на програми за постепенна подмяна на отоплителните печки, като средствата, които се отделят за подпомагане на социално слабите с дърва и въглища, се пренасочат в друга посока.

И нека Фандъкова да не се оправдава, че общината нямала пари да поеме безплатния транспорт. Щом се правят скъпи некачествени ремонти като този на "Граф Игнатиев", значи въпросът не е до парите. Въпросът е до капацитета.

Facebook logo
Бъдете с нас и във