Банкеръ Weekly

Коментари

Символ на антикорупцията или по-скоро обратното?!

Какво по-добро за затапване на протестите в София от пускане на нова метро отсечка?! На церемонията за откриване на третия лъч еврокомисари липсваха, премиерът не резна лентата, но бомбардира през Фейсбук недоволните от управлението му с градивна канонада от успехи. Метрото се оказа не само най-красивото и най-евтиното в Европа, но и символ на антикорупцията. "Когато някой ми заговори за корупция в България - аз му показвам метрото!", написа премиерът, докато протестиращи викаха "Крадци!" и "Оставка!" пред една от новите станции.

Че е крадено и от символа на антикорупцията, както от всичко останало, не се съмняваме. Просто иначе у нас не може. Въпросът е в какво море от корупция и безхаберие плува този символ. И колко наивници останаха да не виждат съотношението между реалностите и хвалбите. 

София може  и да не е България, но половин България е в София. Още при въвеждането на извънредното положение написахме, че не трябва да се спира работата по инфраструктурните проекти, а напротив - да се работи ударно. Включително заради временно разтоварената като никога пътна мрежа. Кметицата Йорданка Фандъкова изрази тогава категорична позиция изпълнението на инвестиционната програма да не спира, а да бъде само преразгледана.

Посочи и ключовите  акценти за продължаване на стратегическите за града строителни проекти. От една страна - трасетата на метрото, на вътрешните рингове и особено  връзките с Околовръстното. Именно в тази насока беше и едно от най-важните предизборни обещания на Фандъкова за тази бюджетна година - изграждане на девет нови булеварда. От друга страна - спечелените европейски проекти, чието спиране би означавало загуба на гарантиран финансов ресурс и плащане на огромни по размер финансови санкции.

Към днешна дата при целия кредит на доверие в тези уверения отново стигаме до извода, че става дума за лъжи. Натискат с метрото заради гарантираното еврофинансиране, но за сметка на всичко останало. Като изключим разширението на последния участък от Южната дъга на Околовръстното, парите за което са от републиканския бюджет, къде са обаче строителите по новите девет булеварда, повечето от които са в проектна готовност от години?!  

Докога ще се усвояват милиони за повърхностно чегъртане и преасфалтиране на няколко централни артерии, докато цели райони на София нямат връзка с околоградския ринг и газят кал на влизане и излизане от столицата?  Къде са общинските съветници да питат "големия" кмет за обещанията и районната администрация за изпълнението? За активността на мажоритарно избираемите районни кметове няма смисъл да питаме - цялата им избираема мажоритарност се изпарява под бремето на партийния слугинаж.   

Така че да ни е честит третият метро лъч и връзката му с останалите! Връзката между действителността и заявката на Фандъкова за намиране на "баланса в развитието на града" обаче се губи. И това е една от причините за виковете "Крадци!" и "Оставка!" след години напразни очаквания, лъжи и оглушки.  Строим най-евтино и най-красиво в Европа, но плачевна инфраструктура като нашата няма нийде открита. 

Facebook logo
Бъдете с нас и във