Банкеръ Daily

Коментари

Препятствието Карлсруе

Най-висшата съдебна инстанция на Германия спря в края на миналата седмица закона за ратификацията на Фонда за възстановяване след пандемията на Европейския съюз в размер на 750 млрд. евро. Това стана по жалба на група германски евроскептици, които се опасяват, че следващата стъпка ще е изграждането на фискален съюз на общността.

 

Пандемичният фонд бе гласуван през миналата година и даде право на Брюксел да взема от пазарите кредити за стотици милиарди евро и да ги предоставя в подкрепа на бюджетите на пострадалите от коронавируса страни-членки на общността. 

За да влезе в сила,

законът за собствените ресурси

който е правната основа на фонда, трябва да бъде ратифициран от националните парламенти на страните от ЕС.

Бундестагът даде зелена светлина на 25 март с 478 гласа "за" от общо 645 законодатели. Законът беше подкрепен от депутатите на блока на Ангела Меркел и на левоцентристката Социалдемократическа партия, както и от членовете на опозиционните формации на зелените и на свободните демократи. Той беше прокаран и от горната камара на германския парламент - Бундесрата, след което отиде за подпис при президента Франк-Валтер Щайнмайер. Тогава обаче се намеси Конституционния съд в Карлсруе, чийто втори състав спря процеса по ратификация. Мотивите - първо да се произнесе по предложението за временно спиране на закона. То е внесено от група, нарекла се Алианс на гражданската воля. На своя уебсайт организацията посочва, че

пактовете на ЕС не позволяват на съюза да поема дългове.

В интервю за "Файненшъл таймс" евроскептикът Бернд Люке, който е един от основателите на дясната партия Алтернатива за Германия, а сега е професор по икономика в университета в Хамбург, сподели, че е "удовлетворен" от решението на съда. И допълни, че не е против самия Фонд за възстановяване, но оспорва начина на финансирането му, защото той противоречи на договорите на ЕС. 

Люке посочва, че собствените ресурси на фонда може да тласнат общността към желанието за фискален съюз, който ще наруши конституцията на Германия, защото ще ограничи бюджетните правомощия на Бундестага.     

Все още не е ясно колко сериозно ще се окаже препятствието Карлсруе, защото поне досега конституционните съдии доста бързо създаваха суматоха и нищо с действителни оперативни последствия. Наблюдателите очакват по-скоро известна драма и забавяне от няколко седмици. Те обаче не изключват и изненади.

Експертите припомнят, че такива правни предизвикателства имаше и през 2012 г. във връзка със спасителния фонд на еврозоната - Европейския механизъм за стабилност, които забавиха създаването му, но не го спряха. 

Бернд  Люке  е една от водещите фигури на  

Алиансът на гражданската воля

който твърди, че има подкрепата на 2281 граждани. Заедно с привържениците си, той извоюва сензационна победа в германския конституционен съд през миналата година. Заради тяхното възражение съдиите отсякоха, че програмата за поупка на облигации на Европейската централна банка вероятно противоречи на германската конституция. И разпореди на правителството и на парламента да гарантират, че ЕЦБ прави "пропорционална оценка" на придобиваните книжа, така че "ефектите на икономическата и фискалната политика" да не надделяват над другите политически цели

Висш пилотаж

В отговор германският финансов министър Олаф Шолц изрази надежда, че резолюцията за собствените ресурси ще преодолее пречките по пътя на превръщането й в закон. Шолц коментира, че тя отговаря напълно на конституцията на страната и на европейското право. Европейската комисия пък отбеляза, че "валидността на решението за собствените ресурси не е оспорвано от националния съд". Брюксел е убеден, че конституционалистите на Германия ще се произнесат бързо по казуса. Целта на еврокомисарите е да приключат процеса на ратификация във всичките страни членки до края на второто тримесечие на тази година. 

Правният преглед е легитимна процедура във всяка конституционна демокрация. Съдът в Карлсруе обаче застъпва странния възглед, че именно той, а не Европейският съд имат последната дума при интерпретирането на законите на ЕС. 

Основният проблем на Брюксел - 

непризнаването на върховенството на Европейския съд 

- обаче никога не е бил повод за отпор. 

ЕК би трябвало да започне процедура срещу Берлин за нарушаване на закона. Тя обаче никога не го е правила, вероятно, за да не предивзвика политическа криза. Бездействието на Брюксел буквално насърчава протестите на различни евроскептични агитатори. 

Ратифицирането на Фонда за възстановяване е подкрепено с огромно мнозинство от германските парламентаристи. Докато жалбата в Конституционния съд е внесена от шепа опортюнисти, които твърдят, че съвместните дългове са против европейското законодателство. Решението на Брюксел за собствените ресурси, което е правната основа за фонда, е база и за всичките бюджети на блока. Пък и ЕС е теглил заеми и преди, макар и не чак толкова големи.

Надеждата на политиците сега е 

да се смени караула в Карлсруе. 

И да се назначат съдии с по-балансирана оценка на конституцията и на начина, по който тя да се съвместява със задълженията на Германия към партньорите й от ЕС. Това ще изисква дълбок и енергичен дебат в германската правна общност. И германските политици ще трябва да го насърчат. 

Facebook logo
Бъдете с нас и във