Банкеръ Weekly

Коментари

Има ли страх от жълта революция?

Министър Ивайло Московски добре знае какво е чувството да си обграден от таксиметрови шофьори.

Ако има някаква общност у нас, която да всява истински страх сред управляващите, то това са таксиметровите шофьори. Само за минути сто таксиметрови коли могат да предизвикат такъв хаос в центъра на София, след който министърът на транспорта да падне от стола си. А жълтите автомобили в столицата са хиляди. Самите водачи пък били 70 хиляди, което никак не е за подценяване. Точно заради страха се е родило едно негласно разбирателство между властта и "бакшишите" -  браншът не се закача и контролира, за да няма протести. В синхрон с него парламентът прие през седмицата на второ четене промени в Закона за автомобилните превози, според които удостоверенията на водачите на леки таксиметрови автомобили запазват действието си до 30 юни 2018 -а. Досегашните разпоредби указваха, че въпросните лицензи изтичат в края на сегашната година и шофьорите трябваше да се пререгистрират, но им се размина. Нещо повече, народните избраници предвидиха възможност за удължаване с още пет години на валидността на удостоверенията, без да се полага изпит. Това ще става, ако таксиджиите подадат заявление за преиздаване в 14-дневен срок преди валидността на документи им да е изтекла. 

С подобни бонуси трудно могат да се похвалят други бизнеси у нас. Но за такситата реверансите вече са традиция. За дисциплинирането на сектора, който гъмжи от нелегални и некоректни играчи, се говори от години, но всеки опит за затягане на режима се проваля. Показателно е, че за необходимостта от пререгистриране се знае още от 2015-а, когато бяха въведени тези правила. Само че нито "Автомобилна администрация", нито самите превозвачи си мръднаха пръста, за да спазят закона. Което навежда на мисълта, че и двете страни може би са знаели или поне са очаквали дадената им сега отсрочка. От БСП дори дадоха конкретен отговор - по време на предизборната кампания от ГЕРБ обещали на таксиджиите да удължат срока, за да гласуват за тях.

Разбира се, управляващата партия има свое виждане по въпроса и прехвърли вината към служебния кабинет на Огнян Герджиков. Едва ли не тогава е трябвало да се започне с пререгистрацията, за да се спази срокът до края на 2017-а. 

Впрочем, най-важното е, че по софийските улици, а и не само там, се движат десетки шофьори с купени книжки, с висящи актове, без лиценз или фирма. Но никой не иска да се заеме с тях, за да не предизвика недоволството и на водачите на останалите жълти коли.

Facebook logo
Бъдете с нас и във