Банкеръ Weekly

Коментари

Хората до Луната ще ходят, а ние още път нямаме

Уж се числим към развитите страни, ама сме си съвсем недоразвити. Ей го на - гербер №1 Бойко Борисов ходи тая седмица да провери как върви строителството на магистрала "Струма" между Сандански и Кресна. С него бяха Лиляна Павлова и Цветан Цветанов. Като какви точно се подвизаваха на строителната площадка не стана ясно. Може би като Буфосинхронично трио кандидат-депутати. Защото нито Борисов е премиер, нито другите двама са министри, за да им дава някой отчет. Те и народни представители дори не са. Ама проверяват, снимат се и се хвалят.

Това обаче ще го пишем в графата "предизборни изцепки", защото по-важното е друго. Тази магистрала, ако сте забравили, трябваше да е готова за Олимпийските игри в Атина през 2004 година. Преди цели 13 години. Но оттогава все "котка й минава пътя" и в 2017-а пак е доникъде. Участъкът в Кресненското дефиле още няма одобрен проект, а за начало на строителството не може и да говорим. Което неминуемо ще ни отведе поне до 2024-а. И тогава със сигурност ще се режат лентички, ще се леят хвалебствени слова, ще се изтъкват лични приноси, нищо че даденото управленско обещание ще е овехтяло с две десетилетия. 

В същото време -като контрапункт на нашенското мотане, дойде новината, че американската космическа компания SpaceX ще осъществи лунна обиколка с двама космически туристи до края на 2018 година. Та това е само след година и половина. Представяте ли си. Хората на разходка до Луната се канят да ходят, а ние още ще си чакаме обещаната магистрала, която е само 150 км до Гърция. Разликата е в това, че едното са го рекли български политици, а другото - американският предприемач и основател на компания Илън Мъск.

А на Мъск може да се вярва. Поне засега начинанията му, колкото и невероятни да изглеждат в началото, някак успяват да се случат. В конкретния случай космическите туристи ще пътуват с капсулата Dragon, монтирана върху ракетата Falcon Heavy на SpaceX. Първият полет на тежкотоварния вариант на ракетата Falcon е планиран за лятото на 2017 г., а малко по-късно ще има и мисия с астронавти на NASA. След това ще дойде ред и на туристически услуги. Според Мъск това ще е "значителен източник на приходи" и само 1-2 такива полета годишно ще носят 10-20% от печалбите на SpaceX. На това му се вика "бизнес".

Гледайки как го правят американците обаче, няма как да не се сетим и за един друг емблематичен български проект, който чака своето решение от години. Става дума за пробива на столичния булевард "Тодор Каблешков". Според Общия устройствен план на София той трябваше да се превърне в основна транспортна артерия на южните райони, като свърже кв. "Овча купел" с бул. "Цариградско шосе". В програмата за развитие на града пък бе отбелязано, че пробивът му от ул. "Луи Айер" до бул. "Черни връх" ще е факт през 2008-а, а продължението до бул. Симеоновско шосе - през 2009 година. Само че досега от него не е изграден и метър. След като през 2007-а, 2008-а и 2009-а общината безрезултатно залагаше проекта за "Каблешков" в капиталовата си програма, от 2010-а съвсем го отписа. Едва сега е обявена поръчка за проектиране и изграждане на първия участък от ул. "Луи Айер" до бул. "Черни връх", който няма и километър дължина. А срокът за изпълнение - забележете, е до края на 2018-а. Тогава, когато клиентите на Мъск ще обикалят около земния спътник. Каква ирония само.

Facebook logo
Бъдете с нас и във