Банкеръ Weekly

Коментари

Да им имаме вредните емисии!

Обновеният парламентарен автопарк допълва приноса на “народното” представителство за зловонието в държавата.

Бас държа, че няма грамотен мъж с шофьорска книжка, който да не следи гръмовния скандал с "Фолксваген" и по-точно с манипулираните от компанията чрез специална компютърна програма данни за нивото на вредните емисии, отделяно от двигателите на нейни автомобили. За броени часове и дори минути това стана световна новина, съизмерима като шоков ефект с бежанската криза и руската намеса в Сирия. Всеки, който следи дори от обща култура света на икономиката и финансите, разбира мащаба на ставащото. За нас, българите, обаче, както обикновено, подобни събития носят една добра и една лоша новина. Добрата е, че бурята ще ни отмине. А лошата - че тя практически не ни засяга.

Но първо малко интродукция. Автомобилните производители отдавна лъжат света за продукцията си. Особено за разхода на гориво и вредните емисии. Неотдавна беше огласено проучване за ескалиращото разминаване в данните за икономичността на моделите в последните десетилетия. От няколко процента през 80-те години на миналия век днес то надхвърля 30 процента. Главоломното свиване на отровните вещества от изгорелите газове "спада" по същата схема. От "Фолксваген" явно се оляха в стремежа си да наложат народната кола като световен хегемон. И ще си платят скъпо за това.

В тази голяма корпоративна игра политиката е неизбежна, а с нея и конспиративните теории. И ако приемем, че ги удариха неподготвени, трябва да отбележим, че бързо признаха и дори не гъкнаха с оправдания. Остава да разберем има ли и други технологични измамници от такъв калибър, като, да речем, нарочения от германските медии производител "БМВ". Ако турят до тях и "Мерцедес", картинката ще е чудна. Но недотам изненадваща. Лошото е, че у нас всичко това - да гониш някого за някакви си вредни емисии - изглежда нереално. Доверието на масовия българин в изброените германски марки надхвърля вярата му в майчиното мляко. То няма нищо общо нито със здравия разум, нито с финансовите му възможности, нито с информацията за дефектиралата в гаранционния срок продукция. И понеже меракът е повече от парите, остава вариантът с втората употреба, където изгорелите газове са последна грижа.

Корпоративният свят се тресе от скандала, а у нас голфаджиите и особено пернишките бранят "Фолксваген" яростно. Познайте кога ще се притеснят от обема на вредните емисии. А и как да ти пука за тях, като в България те крадат и лъжат на всяка крачка и за всичко. Най-вече държавната власт във всичките й разновидности и регулаторни органи. Има и още нещо - Бойко Борисов може и да се бие в гърдите с пътните си проекти от сутрин до вечер и даже насън, но шосетата у нас продължават да са в смешно състояние, включително и някои от ремонтираните от  всевъзможните приятелски кръгове. При такива пътища за вредните емисии ли да мислиш? А и като са те докарали до просешката тояга, какво освен трошки и димящи печки да караш?

Че те и парламентарния автопарк подмениха, уж за по-евтино, пък то като калкулираш това-онова, излиза съвсем друго. В интерес на истината, самият парламент излъчва такива вредни емисии, че автопаркът му е най-малкият проблем. Истинско тържество на пушилката, в което манипулирането на истината отдавна не е повод за скандал.

Facebook logo
Бъдете с нас и във