Банкеръ Weekly

Коментари

Чия касичка пълни "синята зона"?

За заплати на служителите в новите зони с платено паркиране са предвидени 1.5 млн. лева.

Ясно е, че докато не започнат да ни взимат пари за паркиране и отвъд Околовръстното, столичните общинари няма да мирясат. Този четвъртък (20 юли) местният парламент тъкмо гласува разширяването на "зелената зона" с близо 5000 места в част от кв."Лозенец" и в уличките около ул."Иван Асен ІІ" и вече се заговори за ново увеличаване на зоните за платено паркиране. Основният сподвижник на тази идея - съветникът от ГЕРБ Зафир Зарков, се захвана да ни подготвя за бъдещия удар, който ще засегне кварталите "Оборище", "Красно село", "Възраждане" и Студентски град. Зорът явно е голям, щом идеята е още през есента зелената боя да започне да се маца по тротоарите.

Но не е само това - ще се промени и работното време, в което ще ни цакат за спрян автомобил. "Синята зона" вече ще събира парички от 8.30 до 19.30 часа, след като досега времевият пояс бе от 8 до 19 часа. Забележете само - аргументът е, че така родителите спокойно щели да си оставят децата в детската градина или в училище, без да плащат за престоя сутрин. Като втори "положителен ефект" се посочва, че живеещите в зоната ще могат по-лесно да паркират личните си автомобили, след като се приберат от работа. Каква загриженост само, какво чудо! Ако общинарите наистина ги беше грижа за родителите, първо щяха да решат проблема с приема на децата в детските градини и училищата, след това да организират добър и редовен градски транспорт, с който хората да се придвижват, и после биха построили достатъчно на брой обществени паркинги (дори и платени) в близост до такива учреждения като болници, училища, пазари и администрации. Много по-лесно и финансово изгодно е обаче да се пълни касичката от платените зони. Показателно за това е, че в събота още четири часа ще станат платени - вместо след 14 часа свободното паркиране ще е възможно чак след 18 часа. Какво налага подобна мярка, не е ясно. Единственият ефект е, че ще се събират повече пари от гражданите. 

Ето защо най-важният въпрос е къде отиват постъпленията от платеното паркиране? Не сме видели със събраните средства да се ремонтират тротоари, да се слагат антипаркинг стълбчета около зелените зони в другите части на града, няма и решение на проблема с пропадналите шахти и дупките. Какво обаче се чудим, след като само преди няколко месеца Сметната палата установи, че редът за отчитане на приходите от "Синя зона" и "Зелена зона" не е достатъчно ефективен и в полза на обществените интереси. Сиреч, парите отиват за нечии други интереси. 

Сега например се обяснява, че само от разширяването на зоната с близо 5000 места в уличките между булевардите "Евлоги и Христо Георгиеви", "Драган Цанков", "Джеймс Баучер" и "Черни връх", както и между "Цариградско шосе", "Евлоги и Христо Георгиеви", "Михай Еминеску", ул."Мизия" и "Хан Омуртаг", се очакват по 4.6 млн. лв. на година. Прилична сума дори за голям град като София. Само че 1.5 млн. лв. щели да са разходите за... заплати на персонала, а за останалите малко над 3 млн. лв. се казва, че ще се инвестират в развитието на градския транспорт. Ако си спомняте, така ни залъгваха и по повод драстичния скок в цената на билетчето от 1 лв. на 1.6 лв., но вместо нови автобуси видяхме стари швейцарски трамваи. Да не говорим, че междувременно бяха удължени договорите с частника "Карат С" за обслужване на редица линии от обществения превоз.

Търсейки думи за оправдание, общинските съветници са записали в докладната си, че целта на промените е "да се намали трафикът в централната част на София и по този начин да се осигури по-добра среда за живеещите". Само че всички добре знаем, че ще се случи точно обратното - хората ще обикалят като луди, докато намерят къде да си оставят колата.

Facebook logo
Бъдете с нас и във