Банкеръ Weekly

Коментари

Цаца, ама риба!

Братя българи от Северозапада, доживяхме, ей! Случи се така, щото нашият китен и прочут край влезе в класация редом с регион Вътрешен Лондон - запад от Обединеното кралство.

Най-напред  изобщо не е тайна, че статутът на този наш борчески район донякъде наподобява  отделна империя в пределите на републиката и споменуването му рамо до рамо с регион от кралството не предизвиква спазми и гърчове. Тоест реакция в смисъл "кво гледаш кат тва де души пилетата"...Даже напротив, Северозападът хем е митичен, колкото потъналата Атлантида, хем диша и живее - ако това може да се нарече живот - като тенецът на Радичков. И от тази гледна точка на всички лондончани - запад трябва да им е драго, че са сложени рамо до рамо с жителите на Северозапада.

Казвам драго, защото ако не беше тази потънала Атлантида на българския икономически ръст, англетата нямаше с какво да измерват върха на постиженията си. А именно: според Евростат през 2017 г. регионалният брутен вътрешен продукт (БВП) на човек от Северозапада, изразен в стандарти на покупателната способност, е едва 31% от средния за Европейския съюз, докато БВП на регион Вътрешен Лондон - запад, е 626 на сто.

На това място един истински северозападен българин би възкликнал "ич ми не дреме на дедовеца"! И ще е прав да го каже, защото обитателите на тази територия са корави и държеливи българи. Пък и не са самотни в класацията на Евростат - малко ппреди тях е нашенският Южен - централен район с 34% БВП от средния за ЕС, на Североизточния регион се падат 39%  БВП на глава от населението  спрямо  средния за ЕС. Югозападният  регион е с БВП на глава от населението 39% от средноевропейския и най-цъфтящ, изглежда, че е Югоизточният  регион (с 43%).

Така че нашите събратя от тези китни български региони, и най-вече тези от Северозапада, са обръгнали на класации и по-скоро се чудят,  че ония в Евростат са открили чак сега топлата вода за българския брутен вътрешен продукт. Дотолкова обръгнали, че те, а всъщност и всички останали българи, намират пряка връзка между БВП и обещанията на политиците, които посещават посочените от Евростат региони, най-вече по време на предизборните си обиколки. Ето например с какво впечатление е останал при посещението си във Враца по време на кампанията за предсрочните избори през 2013 г. Цветан Цветанов: "Вече посетих много места в България и усещам заряда на хората. Убеден съм, че ГЕРБ ще спечели и тези избори. Ще работим за развитието на малкия и средния бизнес в Северозападния регион чрез възможностите на оперативните програми."

В кампанията за предсрочните избори през 2014 г. водачът на листата на ГЕРБ в Монтана Десислава Атанасова пък заяви, че приоритет в политиката на ГЕРБ след 5  октомври (датата на изборите - бел. ред.) ще бъде развитието на Северозападна България. ГЕРБ ще използва европейската солидарност и средствата от еврофондовете, за да привлече възможно най-много инвестиции в региона, обеща тя.

И за да стане представата за обръгналостта на хората от Северозапада пълна, припомняме март 2017 г., когато шефът на парламентарната група на ГЕРБ Цветан Цветанов при посещение в шивашка фирма в Берковица заяви следното: "Ако ГЕРБ управлява държавата, следващите четири години ще бъдат годините на Северозападна България."

Две от тези години вече изтекоха, значи има надежда. Ама няма страшно, бе хора - ако тези от ГЕРБ не си изпълнят обещанията, има и други партии. БСП например. Струва ми се, че и те имат някакви нестандартни идеи за бъдещето на Северозапада. Очевидно е, че при липсата на предприятия и инфраструктура в този край  трябва да се измисли нещо друго като поминък, който да ни приближи максимално до БВП на Лондон - запад.

Разковничето може би се крие в петдневната командировка на двамата депутати от БСП Иван Иванов и Йордан Младенов в Залцбург. Те посетили ловно-рибарско изложение и старателно изслушали лекции, свързани с риболов на сьомга, костур, лов на диви свине и разфасоване на дивеч. Очевидно и червените имат визия за Северозапада. Даже да не е риболов на сьомга, цаца да е, пак добре.

Цаца, ама риба, нали!

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във