Банкеръ Weekly

Финансов дневник

Застрахователи и туроператори в сблъсък заради полици

Причината е в несигурността породена от пандемията с Covid-19

Константин Велев
S 250 29004501 721c 4447 9af7 cad0511b99b2

Туроператори се оплакват, че някои застрахователи едностранно прекратяват с тях договорите по застраховката "Отговорност на оператора". Тя е задължителна по закон и без нея те нямат право да работят. След първоначалната паника "пострадалите" туроператори са потърсили други застрахователи, но, както казват, опасяват се дали отново няма да бъдат отхвърлени.

"ЗАД Армеец" АД ни изпрати писмо, с което ни предизвести, че анулира полицата ни. В писмото пишеше, че застраховката се прекратява за всички туроператори. Впоследствие разбрахме, че за някои наши колеги полиците са останали в сила, което е било нужно на застрахователя, за да не загуби разрешението си от КФН да предлага този вид полици. Застрахователят решил да работи само с туроператори за входящ туризъм, където рискът бил минимален, това обясниха шефове на  няколко турагенции. 

Потърсихме отговора на посочения застраховател.

"Ние не сме сред лидерите на пазара на този вид застраховки, но истината е, че прекратихме голямата част от тях. Туроператорите, които бяха засегнати, се насочиха към други колеги". Това каза изпълнителният директор на "ЗАД Армеец" АД Константин Велев. Той спомена, че някои застрахователи пък са вдигнали цената (застрахователната премия) с оглед на повишения риск. 

Министърът на туризма Николина Ангелкова е провела спешна работна среща с представители на бранша в търсене на решение на проблема.

Министерството на туризма не е страна по застрахователните договори с туроператорите”, каза Ангелкова пред наш репортер. Туроператорът обаче е длъжен да предостави информация за сключена полица „Отговорност на туроператора”, която е част от документите, без които той не може да работи, обясни министърката.

„По повод на създалата се ситуация и множеството сигнали, които имам за едностранно прекратяване на застраховките, ние още през март сме се обърнали към Комисията за финансов надзор, която реагира”, каза още Ангелкова. Според нея КФН е реагирала и дала указания на поднадзорните си лица.

Застрахователи обаче отрекоха да са имали „препоръки” от КФН.

Отделно министърката се е срещнала с ръководствата на Асоциацията на българските застрахователи за да изясни  проблема.

Една от тези срещи е била с председателя на Управителния съвет на Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ) и изпълнителен директор на "ЗАД Армеец" АД Константин Велев. В срещата са участвали още Кирил Бошов, който е член на УС на АБЗ, изпълнителен директор на "Евроинс Иншурънс Груп" АД и председател на УС на "Еврохолд България" АД, както и Нина Колчакова, генерален секретар на АБЗ. На нея са били обсъдени начините за действие, които да обезпечат задължителните по закон застраховки за туроператорите в условия на извънредно положение заради пандемията с Covid-19 и във връзка със случаи на прекратяване на полицата от застраховател.

"Всеки застраховател прави текущ анализ на риска и на тази база взема индивидуални решения за компанията", каза изпълнителният директор на "Армеец" Константин Велев. По думите му, от решенията на една компания не би следвало да се прави извод за политиката на целия застрахователен пазар.

"Някои от туроператорите с прекратена застраховка вече са  сключили нова такава към друг застраховател", допълни Велев.

"Застрахователят е в отговорност до момента на прекратяване на застраховката, съгласно покритието ѝ", справедливо отбелязва той. 

И каква всъщност е драмата на туроператорите, след като на пазара има достатъчно много застрахователи, с които да сключат тази задължителна за тях полица. Не е ли в това смисъла на пазарната икономика - правото на избор?

Застрахователите са се присъединили към препоръките на Министерството на туризма за ползване на ваучери при отлагане на пътуванията, вместо потребителите да изискват връщане на сумите от туроператорите. Този диспут съществува в рамките на целия Европейски съюз и единно решение все още няма, по-скоро има варианти, измежду които потребителят на услугата може да избира.

В непрекъснат порядък с Комисията за защита на потребителите се обсъжда как да се гарантират правата на клиентите, каза още Ангелкова.

Туристи с платени пакети твърдят, че туроператори вече отказват да им връщат парите,  като им предлагат ваучери за пътуване след вдигане на карантината от проблемните дестинации по света.  

 

Страхът не е от вчера

Още през февруари Министерството на туризма започна процедура по заличаване на общо 35 дружества, регистрирани като туроператори от Националния туристически регистър (НТР). Причината е, че компаниите не са представили задължителна застраховка „Отговорност на туроператора“, което е изрично условие за извършване на туроператорска дейност, съобщиха от МТ.
Законът не предвижда възможност регистриран туроператор временно да спира дейността си и да няма валидна сключена застраховка. 
Действията по заличаване се предприемат съгласно решение на Експертна комисия по регистрация на туроператори и туристически агенти към ведомството. В нея участват експерти от Министерството на туризма, както и представители на сдружения на туроператори и туристически агенти.

Общо регистрираните туроператори и туристически агенти в Националния туристически регистър са около 3500.

 

 

Що е то "Отговорност на оператора"?

 

Застраховката "Отговорност на оператора" е предназначена за юридически лица или еднолични търговци, регистрирани като туроператори, които предлагат туристически пакети.

Полицата е задължителна и покрива причинени и настъпили през срока на застраховката имуществени вреди на потребителите на организирани групови и индивидуални туристически пътувания, възникнали след като туроператорът заради неплатежоспособност или несъстоятелност не се е разплатил с негови контрагенти.

Преди започване на пътуването застраховката възстановява платените от потребителя суми по договора, в случай че самото пътуване се е провалило не по вина на потребителя. След започване на пътуването полицата покрива разликата между платената от потребителя сума по договора и сумата на действително предоставените услуги, ако по време на пътуването са представени само част от уговорените услуги. Освен това полицата покрива разходите, свързани с връщане на потребителя до началния пункт на пътуването.

Facebook logo
Бъдете с нас и във