Банкеръ Weekly

ефекти

Взеха служебната кола на любовницата

От март насам върви процес по прехвърляне на фирмените леки коли на физическите лица - собственици на фирмите. Така разходите за любовници вече ще се плащат от физическото лице - любовник, а не от фирмата, която е любовно неутрална, но данъчно все по-причастна. Това е резултатът от въвеждането на данък “уикенд“ със задна дата от началото на тази година. Това е и насмешливото обяснение на ефекта от въвеждането на новия данък, от който държавата не спечели нищо, но поряза фирмите.

Хвърчат фактури за гориво

Всички фирмаджии, които събират касови бележки - фактури за гориво и други разходи на колите си от началото на годината, за да влязат като разход на управляваните от тях компании, вече могат да ги изхвърлят. Досега този разход се признаваше от данъчните с презумпцията, че колата се използва за фирмени дела, като върху този разход на фирмата се начисляваше 10% данък. Тази проста система вече не съществува.

Десетки хиляди души са постъпили по следния начин. Колата, примерно на 3-4 години, вече достатъчно амортизирана, се прехвърля на физическото лице, плаща се ДДС върху остатъчната й стойност и всичко приключва.

Ако човек иска да вкарва като разход на фирмата си зареждането и поддръжката на личната кола, това вече може да стане само чрез договор за наем между него и юридическото лице. При това в края на годината физическото лице ще трябва да плати 10% върху приходите си от наема, но пък фирмата ще изпише разходи, като с това ще намали финансовия си резултат, а оттам и данък печалба. Тук обаче данъчните винаги могат да атакуват тези сделки с презумпцията, че са между свързани лица и че условията по договора са подчинени на тези отношения.

Най-чисто си остава плащането на омразния данък “уикенд”. Той  е ненавиждан от хората не само защото накърнява правото им на ползване на вещта - лека кола за фирмени цели, но и поради факта на мъчително трудното му изчисляване от страна на данъкоплатците.

“БАНКЕРЪ” попита Националната агенция за приходите как да се начислява този данък. От там ни отговориха, че най-логичното, както показва и името му, е в петте работни дни на седмицата да се води, че вещта, в случая фирменият автомобил, се ползва за служебни цели. В двата почивни пък да се знае, че дори и да не мръдне от гаража, колата е използвана за лични или семейни цели. Разбира се, освен за време на практика става дума за пробег.

Какво става сега. Хората масово използват формулата 2/7. Според  данъчните чрез тази схема им дава 5-7-10% данък върху личната употреба, което в пари се измерва със 100-200 лв. постъпления в хазната месечно.

Размерът на данък “уикенд” е 2/7

Това в процентно отношение прави около 26.6% лично ползване. Дотук добре. Лошото е, че администрирането на данъка е прекалено сложно за изпълнение. От една страна, водачът на служебната кола ще трябва денонощно да попълва пътни листове през работните дни, а в петък вече да засече километража, за да може в понеделник сутрин да продължи с бакалските си запаси. Едва при такава желязна документация на него ще му се признава, че е използвал фирмената кола и за... фирмени цели. В противен случай сбогом  на данъчните преференции като цяло.

И понеже хората масово отказват да се превръщат в писари, фирмените коли се прехвърлят на физически лица и се слага край на драмата. Те са на червено от новия данък, но и държавата не се облагодетелства особено, което оспорва смисъла от въвеждането му.

По данни от НАП

за годината ще бъдат събрани десетина хиляди лева

Ако сметне някой колко разходи ще има около администрирането му, може да се окаже, че и този данък, като данък “наследство” преди години, трябва да отпадне. Да не говорим за огромното парламентарно, т.е. обществено време, което беше изгубено за приемането му, даже в два варианта, и въвеждането му.

Но, млъкни, сърце. Основната причина за минималните приходи от данъка всъщност е фактът, че още след приемането му през пролетта  много фирми се разделиха с фирмените си активи - сгради, коли, компютри и друго имущество, и ги прехвърлиха на частни лица. Данъчните имат друг изказ: “Фирмените активи бяха върнати на техните действителни собственици”. Тези активи, според хората от НАП, са били изписани като фирмени активи, но никога не са използвани като такива. Не само собствениците на фирми вкарваха лимузините си във фирмите, техни близки и приятели също се възползваха от това, като деляха на две по 10% "спечеленото" ДДС.

Връщането на "фирмените" коли на истинските им собственици - това за данъчните е основният положителен резултат от данък “уикенд”. “Идеята е честност и справедливост. Баба и дядо, като си купуват кисело мляко, си го купуват с ДДС. Но горивото на любовницата на управител на фирма, регистрирана по ДДС, й идва с 20% по-евтино. Това не е честно”, казват бирниците.

Как се развиха нещата с този нов данък. В началото на ноември тази година  най-после се стигна до яснота как ще се смята.

Плоска ставка за данък "уикенд" няма да има

Това каза Брюксел. От там  отказаха на страната фирмите да могат да избират между два варианта как да облагат фирмените автомобили с право на приспадане на ДДС, които се ползват и за лични цели. Офертата на финансовото министерство беше компаниите или да изготвят свой модел на отчитане, или да се връща само половината ДДС.

За превозни средства, за които може да се иска приспадане на ДДС, фирмите ще трябва да водят пътни листове, да делят лични и служебни коли и да решат колко да внесат в бюджета като ДДС от стойността на колата при покупка и от разходите по поддръжка около нея. Това създава бюрокрация в компаниите и може да доведе до данъчен тормоз. Но е по-изгодно за дружествата, в които личното ползване почти отсъства. Регистрираните по ДДС фирми са около 300 хиляди.

В средата на септември пък бяхме свидетели на изключително спорното въвеждане със задна дата на данък "уикенд". Тогава той беше окончателно приет на второ четене от управляващите без никаква словесна съпротива от страна на опозицията.

В началото на годината Националната агенция за приходите (НАП) за пръв път реално започна да събира ДДС върху личното ползване на фирмени активи. После, в средата на деветия месец на годината, със задна дата от 1 януари 2016 г. се въведе и втори данък - по избор подоходен или корпоративен, върху самия непаричен доход за служителите, за какъвто се води ползването на служебен автомобил, компютър или друго.

Заради неуредиците около въвеждането на данък "уикенд"  бизнесът твърдеше, че не смее да декларира лично ползване, защото ако внесе ДДС, данъчните ще го санкционират за неплащане на данък върху доходите и осигуровки.

Според шефката на бюджетната комисия Менда Стоянова няма да има счетоводен хаос около начисляването и внасянето на новия данък, защото той е годишен и изравнителната декларация за него се подава до 31 март 2017 година.

Дано.

 

Облагаеми активи

1. Движима вещ
2. Недвижима вещ
3. Учредено вещно право
4. Услуга
5. Ремонт
6. Оперативен лизинг (наем)
7. Стока (отделяне)

Facebook logo
Бъдете с нас и във