Банкеръ Daily

Финансов дневник

Все повече партньорства между банките и финтех компаниите до края на 2020 г.

Константин Стойчев, директор, дирекция "Стратегическо планиране и развитие" в Първа инвестиционна банка

На 14 септември 2019 г. в Европейския съюз влязоха в сила регулаторните технически стандарти (RTS) за задълбочено установяване на идентичността на клиента (SCA) към Втората директива за платежните услуги, по-известна като PSD2. Стандартите целят да създадат по-високо ниво на сигурност на електронните плащания и да ограничат риска от измами. Доброто управление на процеса по установяване на идентичността на клиента е и един от ключовите двигатели за растежа на електронната търговия в Европа.

За да запознае своите читатели с настъпилите промени, свързани с отвореното банкиране и директивата PSD2, след старта на прилагането й, "Банкеръ" организира конференция на тема "Революция в банкирането", която се проведе днес (30.10.2019 г.) в хотел "Маринела", гр. София.

Константин Стойчев, директор, дирекция "Стратегическо планиране и развитие" в Първа инвестиционна банка представи 3 различни перспективи по темата - Какво се случи след приемането на директивата до сега, какви са очакванията за развитието на банките до края на 2020 г. и какви - след 2020 г.

Ситуацията след 14 септември 2019 г.

"Почти всички банки сме направили всичко възможно за постигане на формално съответствие с изискванията на PSD2. (...) Но за да сме сигурни че сме в съответствие, ние трябва да сме тествали в реална среда, срещу реални трети страни, което към този момент трудно се получава", заяви Константин Стойчев.

По отношение на подхода, от Първа инвестиционна банка характеризират ситуацията като "предпазлив старт". "Има технологични, процедурни и правни трудности пред интеграцията с API на банките. Една от основните причини за това е използването на различни технологични решения. В други държави банките са се обединили около дадено технологично решение, което позволява да предлагат API-тата в много по-стандартизиран вид."

Финтех компаниите навлизат по-бавно на българския пазар. "Това е нормално, тъй като за повечето международни финтех компании, другите пазари са по-интересни и са с предимство. Българските финтех компании тепърва се развиват и навлизат в тази област. Те изпитват трудности при интеграциите с банките и имат неизяснени бизнес модели", посочи още Стойчев.

При дигиталната самоличност настъпи една от най-силните промени - бързото навлизане на удостоверителните услуги и на технологиите за отдалечена идентификация.

Какво се очаква до края на 2020 г.

Според експертите от ПИБ, до края на 2020 г. масово ще започнат да се използват услуги като агрегиране на сметки и иницииране на плащания в мобилните и уеб банкирания на банките. Очаква се засилено навлизане на чуждестранни финтех компании, в това число - по-осезаемо на българските, както и все повече партньорства от типа "банка-финтех".

Ще се появят повече компании, предлагащи стандартизирани агрегаторни услуги, като чрез тях по-лесно, по-бързо и по-евтино ще се използват PSD2 каналите. След изчистването на всички аспекти по регулаторното съответствие, фокусът ще бъде върху новите бизнес възможности (PSD2 - базирани услуги), посочват още от финансовата институция.

Очаквания след 2020 г.

Това, което ще промени "играта" за банките ще бъдат NeoBanks и Bigtech. Според Константин Стойчев ще се усети сериозен натиск върху традиционните източници на приходи за банките, тъй като NeoBanks и Bigtech създават сериозни предпоставки за намаляване на таксите. Финтех компаниите ще бъдат много по-развити и ще са по-силна конкуренция.

Очаква се да започнат и първите партньорства, консолидации и придобивания от типа "банка-fintech", "fintech-bigtech", както и "fintech-fintech". Всичко това ще предложи една диверсификация на услугите и добавянето на премиум услуги (платени абонаменти, свъразни с API на банките). "За банките това представлява един допълнителен потенциален източник на приходи", посочи още Стойчев, като подчерта, че най-голямата промяна след 2020 г. ще бъде създаването на платформи за финансови услуги, в партньорства с финтех компании.

 

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във